Forskningsprojekt Bakgrund och möjligheter i Sverige
Projektet syftar till att ge insikter i huruvida ökande inkomstskillnader leder till mer ojämlikhet för framtida generationer och deras möjligheter till utbildning. Målet är att bättre förstå de långsiktiga utmaningarna för den svenska välfärdsstaten att tillhandahålla likvärdiga möjligheter för sina medborgare.

Utbildningsmobilitet, eller i vilken utsträckning barns utbildningsval påverkas av deras familjebakgrund, är avgörande för individers livschanser och likvärdighet i möjligheter. Tidigare forskning har dock visat att ökande inkomstskillnader samvarierar med minskad inkomstmobilitet, men sambandet med barns utbildningsmöjligheter och mobilitet är betydligt mindre beforskat. Eftersom ojämlikhet i disponibel inkomst har ökat i Sverige under de senaste decennierna, och snabbare än i andra OEC D-länder, är den kritiska frågan om yngre generationer i Sverige kommer uppleva en lägre utbildningsmobilitet och mer ojämlikhet i utbildningmöjligheter – och om det finns viktiga skillnader mellan sociala grupper. Eftersom utbildning är centralt för barns framtida livschanser och arbetsmarknadsutsikter, fokuserar projektet Bakgrund och möjligheter i Sverige: Implikationer av ökad inkomstojämlikhet för utbildningsmobilitet således på konsekvenserna av ökande inkomstojämlikhet för barns utbildningsutfall i Sverige. Slutligen kontextualiseras resultaten genom att studera trender i inkomstskillnader och utbildningsmobilitet i en komparativ analys av Skandinavien och USA.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Max Thaning
Forskare

Medlemmar
Max Thaning
Forskare
