Stockholms universitet

Forskningsprojekt Barns lärande i förskola i Sverige och Bangladesh - en jämförande studie

Målet med projektet är att undersöka framväxten av förskolan i Bangladesh. Projektet undersöker även en intressant förskolepedagogisk trend, där låginkomstländer som Bangladesh går från formellt till lekbaserat lärande medan vi i Sverige går den motsatta vägen, från lekbaserat till formellt lärande.

Bild på barn som undersöker något.
FOTO: MAHADI HASAN

Projektet syftar till att genom en jämförande studie utforska förskolans framväxt i Bangladesh. Framväxten av förskolan, den så kallade Early Childhood Education mainstreaming, är ett omvälvande samhällsfenomen som innebär sociala, kulturella och ekonomiska förskjutningar och avhandlingen syftar till att utforska fenomen synliga i denna omvandling.

Projektet kommer även att undersöka en global, förskolepedagogisk trend, där låginkomstländer såsom Bangladesh går ifrån formell inlärning till förmån för lek-baserat lärande och jämföra denna utveckling med den svenska rörelsen som går åt andra hållet, från ett lek-baserat lärande till mer formell inlärning.

Vidare kommer avhandlingen utforska de metodologiska utmaningar som sker i mötet mellan två forskningsdiscipliner, nämligen förskolepedagogik och internationella och jämförande studier, där förskolans unika förutsättningar i dagens landskap ännu inte har en given plats.  

 

Projekttitel: Exploring ‘Most Different Systems (MdS) principle’ through a comparison of Early Childhood Education in Sweden and Bangladesh

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Annica Källebo

Doktorand

Institutionen för pedagogik och didaktik
Annica Källebo

Medlemmar

Pia Skott, huvudhandledare

Institutionen för pedagogik och didaktik

researchProjectPageLayout