Forskningsprojekt Barnträdgårdens didaktik
Kontinuitet och förändring i talet om material och arbetssätt i tidskriften Barnträdgården 1918–1945.
Avhandlingen, som behandlar en del av barnträdgårdens historia med fokus på material och arbetssätt i verksamheten, rör sig mellan ämnesområdena förskoledidaktik och utbildningshistoria.
Projektbeskrivning
Syftet var att undersöka hur tidskriftens innehåll om material och arbetssätt skapade föreställningar om en barnträdgårdens didaktik. Vilka argument framfördes för att bibehålla eller förändra material och arbetssätt?
Avhandlingens teoretiska utgångspunkt är en historieberättande tolkande ansats. Med tematiska närläsningar har innehållsanalyser genomförts som visar hur tidskriften balanserade variation, motsägelser och komplexitet i verksamhetens utveckling under perioden. Avhandlingen utgör således ett bidrag till tidigare forskning om förskolans didaktik och dess utveckling, i detta fall genom att analysera hur innehållet i tidskriften Barnträdgården förde fram talet om arbetssätt och material.
Ett annat väsentligt bidrag är också att tidskriften hade ett 60-tal skribenter under perioden. Detta visar att betydligt fler än de pionjärer som vanligtvis omnämns som betydelsefulla i barnträdgårdens historia och förskolan utveckling, har bidragit till den utvecklingen.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Mer om projektet
Ingår som delprojekt inom: Förskolan som bild- och blickapparat: seendepraktiker och visuell kunskapsproduktion i små barns vardagsliv
Ansvarig/handledare: Anne-Li Lindgren
Ämne: Förskoledidaktik