Stockholms universitet

Forskningsprojekt Collective Matters: A community-based exploration of ethical design

Ny teknik har ofta positiva effekter, men den kan också skapa problem – till exempel ojämlikhet och överkonsumtion. Därför behöver etiska aspekter prioriteras och nya arbetssätt utvecklas. I projektet samarbetar forskare och yrkesverksamma inom digital design för att undersöka etisk design.

Flera personer samarbetar i en designprocess med post-it-lappar och dator.
Foto: UX Indonesia/Unsplash.

Digitala produkter, system och tjänster påverkar människor och vår planet – ofta positivt, men ibland negativt. Forskningsresultat om etisk teknikutveckling tillämpas dock sällan i praktiken.

Tidigare studier visar att ”communities” – nätverk där yrkesverksamma delar erfarenheter, lär av varandra och tillsammans utvecklar sin professionella identitet och praktik – kan vara en drivkraft för verklig förändring. Men det behövs fler praktiska experiment och strategier för att stärka etisk design.

Collective Matters är ett community som samlar designers och teknikutvecklare från den digitala designbranschen samt forskare från akademin. I det här forskningsprojektet kommer vi att utveckla nätverket och tillsammans utforska etisk reflektion och handling i praktiken. Projektet fokuserar på frågan: Hur kan etik bli en integrerad, varaktig och värdesatt del av designprocessen?

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Sharon Lindberg

Utbildningsassistent

Institutionen för data- och systemvetenskap
S Lindberg

Christian Dindler

Docent

School of Communication and Culture, Aarhus University, Denmark

Gizem Öz

Postdoktor

School of Communication and Culture, Aarhus University, Denmark

Johanna Granström

UX-designer

Amanda Liedberg

UX-designer

Sara Kaiser

Senior UX-konsult

Mer om projektet

researchProjectPageLayout