Forskningsprojekt Existensaspekter i ämnesundervisningen – religionskunskap och psykologi
Religionskunskap och psykologi är skolämnen med tydlig koppling till identitets- och världsåskådningsfrågor, som kan upplevas ”livsnära”. Vi undersöker hur undervisningen kan utformas så att lärare kan erbjuda elever ökade möjligheter till ämnesförståelse i mötet med ämnet på ett integritetsfullt sätt.
Projektbeskrivning
En förutsättning för att elever ska utveckla förståelse för ett skolämne är att de kan relatera till ämnet på ett livsnära och personligt sätt. Två skolämnen där mötet mellan eleven och ämnet i undervisningen ställs på sin spets när det gäller ett sådant relaterande är psykologi och religionskunskap. Dessa ämnen är ofta på ett direkt sätt kopplade till olika identitets- och världsåskådningsfrågor. Det är därför extra viktigt att som ämneslärare kunna hantera både de möjligheter och utmaningar som detta medför.
Syftet med projektet är att utveckla principer för hur ämnesundervisning kan utformas på ett sätt som tar vara på potentialen i ämnenas livsnära, existensaktualiserande karaktär, samtidigt som ämnesdidaktiska utmaningar kopplade till denna potential beaktas. Målet med projektet är att skapa bättre förutsättningar för gymnasieelever att vidga sin ämnesförståelse på ett sätt som inte inkräktar på deras integritet.
Om studien
Projektet inleds med en inventering där lärare och elever intervjuas om möjligheter och utmaningar med existensaspekter i religionskunskaps- och psykologiundervisningen. Inventeringen ligger till grund för en intervention i respektive ämne, som utvecklas av forskare och lärare tillsammans. Elevernas ämnesförståelse och erfarenheter av interventionerna fångas upp och analyseras utifrån en enkät, loggböcker och intervjuer.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Maria Olson
Professor
Medlemmar
Ann-Sofie Jägerskog
Universitetslektor, SR hum/sam-ämnenas didaktik
Maria Öhrstedt
Universitetslektor/Studierektor
Thérèse Halvarson Britton
Timanställd