Stockholms universitet

Forskningsprojekt Framåt mot det (gemensamma) ursprunget till uppfostran – pedagogisk terminologi på olika språk

Inom det här forskningsområdet arbetar vi med att få en överblick över pedagogisk terminologi i olika språk.

I tider av stigande globalisering ökar och främjas ekonomiska, kulturella, politiska och sociala interaktioner mellan olika befolkningar och regioner runt om i världen. Det engelska språket har utvecklats till en global kraft som tränger igenom alla andra språkliga territorier. Den här workshopserien motiveras av att språk formar sociala och kulturella åligganden. Till exempel konstituerar terminologi de former av professionell kunskap som undervisas vid universiteten.

I workshopserien (i kombination med diskussionsforum) tillämpas ett transkulturellt perspektiv på lärande genom att arbeta med begreppen bildning, lärande, läroplan, didaktik, utbildning och barnfostran, pedagogisk praxis och metodik. Det kommer att göras i förhållande till nutida sociala och kulturella åligganden, identifierade som:

  • Barns perspektiv
  • Digitalisering, multikulturalitet och glokalisering
  • Interdependence och hållbar utveckling
  • Reliabilitet, kvalitet
  • Governance, policy och ledarskap
  • Akademisk frihet
  • Genusperspektiv på att utveckla kunskap
  • Enkultivering, postkoloniala perspektiv och konsten

Det här projektet bygger på Pedagogisk Antropologi, Curriculum Studies, och forskningsnätverket Tacit Dimensions of Pedagogy.

Mer information finns på projektets engelska sida

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Anja Kraus

Professor

Institutionen för ämnesdidaktik
Anja Kraus

Medlemmar

Agnes Pfrang

Professor

University of Erfurt
Agnes Pfrang

Rose Ylimaki

Professor

Northern Arizona University
Rose Ylimaki_Rose

Publikationer

Publikationer terminologi