Stockholms universitet

Forskningsprojekt Intergenerationellt meningsskapande om rasism

Anja Norells avhandlingsprojekt ”Intergenerationellt meningsskapande om rasism: en intersektionell studie i en segregerad stadskontext” studerar hur unga och föräldrar i svenska storstäders olika bostadsområden förstår och hanterar rasism.

Syftet med studien är undersöka hur rasism förstås och förhandlas intergenerationellt mellan unga i åldern 15-25 år och föräldrar.

Under senare år har rapporter från både myndigheter och civilsamhällsorganisationer konstaterat att barn i Sverige från tidig ålder drabbas av rasism, vilket sker såväl genom deras möten med andra människor som genom ojämlika livsvillkor i samhället. Dessa rapporter är i sig ett uttryck för ett ökat samhälleligt intresse för frågor om rasism, och i det här fallet frågor om hur rasism drabbar barn och unga. Rapporterna visar sammantaget, i överenstämmelse med tidigare forskning och rapporter, att rasism är en del av svenska barn och ungas vardag, från tidig ålder. 

Internationell forskning visar samtidigt att föräldrar till barn som drabbas av rasism är avgörande för hur barnen kan förberedas på att hantera situationer där de kan drabbas av olika uttryck för rasism, vilket bland annat kan hindra att barn och unga införlivar en negativ syn på den egna identiteten som skadar deras utveckling och hälsa. Forskning visar också att föräldrar vars barn inte utsätts för rasism ofta förhåller sig annorlunda till frågor om rasism jämfört med familjer som själva har erfarenheter av utsatthet – de kan till exempel tala om ämnet på andra sätt, mer sällan eller ibland inte alls.

Utifrån målet att bidra med kunskapsstöd till denna viktiga samhällsfråga fokuserar projektet på att undersöka hur unga mellan 15 till 25 och föräldrar i olika typ av socioekonomiska bostadsområden i svenska storstadsregioner skapar mening kring rasism, vilket ska undersökas genom intervjuer med unga och föräldrar med olika bakgrunder och livsvillkor. 

Projektets inramning kan sättas i relation till att forskning om hur barn och unga som drabbas av rasism och hur deras föräldrar skapar mening och hanterar rasism saknas i ett svenskt sammanhang. Dessutom fokuserar internationell forskning framförallt på föräldrars roll i att förbereda och stötta sina barn kring deras utsatthet för rasism. Genom att studera hur unga och föräldrar i olika typ av familjer ömsesidigt skapar mening om rasism utifrån sina respektive förståelser och erfarenheter lyfter projektet också ungas aktiva roll i att förstå och förhandla betydelsen av rasism med sina föräldrar. Detta innebär att projektets resultat utgör ett vetenskapligt kunskapsbidrag samtidigt som det kan ses som betydande i relation till ett intergenerationellt perspektiv på rasism som samhällsfenomen, vilket innebär att det även finns ett samhällsintresse att bedriva detta forskningsprojekt.

Huvudhandledare: Rickard Jonson

Biträdande handledare: Kalle Berggren 

Projektmedlemmar

Medlemmar

Anja Norell

Doktorand

Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen
Anja Norell, porträtt.

researchProjectPageLayout