Forskningsprojekt Kalibrering av Norra ishavets klimathistoria en miljon år tillbaka med nanofossil och forntida DNA

En av de mest utbredda teknikerna för att åldersbestämma sediment är biostratigrafi, där man använder kända mönster i evolutionen av små fossiliserade organismer (mikrofossil) som åldersreferens. Tyvärr saknas mikrofossil i stora delar av Arktis, eftersom de kemiska egenskaperna hos sedimenten löser upp dem.

Har vår forskargrupp identifierat en omfattande och underexploaterad region där bevarandet av mikrofossil är förvånansvärt bra.

Det här har genererat ett antal tidigare förbisedda biostratigrafiska åldersmarkörer vilket gör det möjligt att förankra åldersmodeller i Arktiska Oceanen under de senaste en miljon åren. Det här projektet bygger på denna upptäckt och har i grunden två komponenter. Den första handlaren om att analysera existerande sedimentkärnor från en transekt i Arktis som sträcker sig från norra Grönland och över Chukchihavet för att noggrant dokumentera förekomsten, diversiteten och distributionen av mikrofossil med biostratigrafisk betydelse. Den andra komponenten tar biostratigrafisk åldersbestämning till ett helt nytt nivå genom att ta sig an metoder för ålderskontroll där traditionella mikrofossil saknas. Detta har nu möjliggjorts genom upptäckten att DNA från forna organismer bevaras som molekylära fossil i marinasediment, även då själva fossilet lösts upp. Våra initiala målsättningar är att fastställa DNA från biostratigrafiska nyckelarter av nu levande mikroplankton i Arktis kan detekteras i ytsediment och i gamla sediment, och sedan att fastställa hur långt bakåt i tiden dessa molekyler bevaras.

Projektmedlemmar