Forskningsprojekt Kärlek och kompetens: en jämförelse av omsorgsarbetets värdering på olika arenor
Relationellt och emotionellt arbete i omsorgsyrken
Att kunna skapa och bygga förtroendefulla relationer samt att kunna bemöta och hantera andra människors känslor är en betydande del av arbetet i vård- och omsorgsyrken. Samtidigt är dessa relationella och emotionella aspekter av arbetet undervärderade och utesluts vanligtvis från arbetsbeskrivningar och kompetensstegar som ligger till grund för lönekriterier. Det här projektet undersöker hur omsorgsarbete värderas inom sex yrken; socionom, sjuksköterska, undersköterska, vårdbiträde, förskollärare och barnskötare. Genom att jämföra hur omsorgsarbete värderas på olika välfärdstatliga arenor bidrar projektet till ny kunskap om sambandet mellan erfarenheter av omsorgsarbete, omsorgens samhälleliga status och värderingen av arbeten inom omsorgsyrken.
Projektbeskrivning
Projektet utgår från feministisk ekonomisk teoribildning och använder en holistisk modell för att beskriva och jämföra de aktiviteter som ingår i arbetet som socionom, sjuksköterska, undersköterska, vårdbiträde, förskollärare och barnskötare. Dessa yrken har alla utsatts för genomgripande förändringar de senaste årtiondena. Det har skapat konflikter mellan professionella värderingar och organisatoriska krav på hur arbetet ska utföras. Genom att jämföra hur dessa motsättningar formar omsorgsarbeten på olika arenor bidrar projektet till ny kunskap om omsorgsyrkenas status och värderingen av omsorgsarbete i olika kontexter. Genom att dessutom jämföra yrken som kräver högskoleexamen med yrken som kräver gymnasieexamen eller ingen vidareutbildning utöver grundskolan, utforskar projektet också betydelsen av utbildning och professionalisering i värderingen av omsorgsarbeten.
Projektet kombinerar olika metoder i tre delstudier: 1) granskning av tidigare forskning och policys som använts för att värdera omsorgsarbete; 2) workshops, deltagande observationer och självrapportering av omsorgsarbete; och 3) fokusgruppintervjuer med omsorgsarbetare på olika arenor samt med representanter för fackförbund, arbetsgivare och professionella organisationer. Den syntetiserande och teorigenererande ansats som genomsyrar projektet ger ny empirisk och teoretisk kunskap som kan bidra till att utveckla forskning om omsorgsarbete samt beslutsfattande inom vård- och omsorgssektorn
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Helene Brodin
Universitetslektor
Medlemmar
Sara Erlandsson
Universitetslektor
Rebecka Strandell
Universitetslektor