Forskningsprojekt Mellan policy och praktik
En studie om nyanländas elevers pedagogiska inkludering i skolan.
Avhandlingens övergripande syfte är att undersöka hur skolans formella och informella strukturer påverkar nyanlända elevers möjligheter till skolframgång och inkludering samt hur nyanlända elever i högstadieklasser och skolpersonal själva förstår och hanterar dessa strukturer.
Projektbeskrivning
Med formella strukturer avses pedagogiska stödformer för nyanlända elever, organisatoriska lösningar i form av skolans mottagningssystem för nyanlända samt skolans övriga organisatoriska strukturer och stödformer som gäller för alla elever. Med informella strukturer avses tillfällen och ytor för och kvaliteten i interaktioner och sociala relationer mellan å ena sidan nyanlända elever och å andra sidan icke-nyanlända elever och skolans personal, som dagligen uppstår (eller inte uppstår) i skolan.
Denis avhandlingsprojekt är en del av forskningsprojektet Nyanlända elevers möjlighetsstrukturer för inkludering och skolframgång.
Avhandlingsprojekt
Doktorand: Denis Tajic
Huvudhandledare: Nihad Bunar
Handledare: Anna Lund, Mirjam Hagström
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Denis Tajic
Universitetslektor
Mer om projektet
Läs intervjun när Denis Tajic själv berättar om sin forskning:
Mellan policy och praktik. Nyanlända elevers pedagogiska och sociala inkludering i skolan