Stockholms universitet

Forskningsprojekt Mellan policy och praktik

En studie om nyanländas elevers pedagogiska inkludering i skolan.

Avhandlingens övergripande syfte är att undersöka hur skolans formella och informella strukturer påverkar nyanlända elevers möjligheter till skolframgång och inkludering samt hur nyanlända elever i högstadieklasser och skolpersonal själva förstår och hanterar dessa strukturer.

Projektbeskrivning

Med formella strukturer avses pedagogiska stödformer för nyanlända elever, organisatoriska lösningar i form av skolans mottagningssystem för nyanlända samt skolans övriga organisatoriska strukturer och stödformer som gäller för alla elever. Med informella strukturer avses tillfällen och ytor för och kvaliteten i interaktioner och sociala relationer mellan å ena sidan nyanlända elever och å andra sidan icke-nyanlända elever och skolans personal, som dagligen uppstår (eller inte uppstår) i skolan.
Denis avhandlingsprojekt är en del av forskningsprojektet Nyanlända elevers möjlighetsstrukturer för inkludering och skolframgång.

Avhandlingsprojekt

Doktorand: Denis Tajic

Huvudhandledare: Nihad Bunar

Handledare: Anna Lund, Mirjam Hagström

Ämne: Barn- och ungdomsvetenskap 

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Denis Tajic

Universitetslektor

Specialpedagogiska institutionen
Denis bild

Publikationer

Mer om projektet

Läs intervjun när Denis Tajic själv berättar om sin forskning:

Mellan policy och praktik. Nyanlända elevers pedagogiska och sociala inkludering i skolan