Forskningsprojekt Nyanlända familjers möte med svensk förskola
Avhandling om nyanlända invandrarfamiljers uppfattning av svensk förskola och hur den kommit till uttryck i den svenska statliga förskolepolitiska diskursen.
Det övergripande syftet med doktorsavhandlingen är att undersöka vilken uppfattning nyanlända invandrarfamiljer har av svensk förskola, och uppfattningen om dessa familjer som den kommit till uttryck i den svenska statliga förskolepolitiska diskursen under den senaste femtioårsperioden. För detta ändamål använder studien kritisk diskursanalys, som föreslagits av Norman Fairclough. CDA tillämpas både som teori och som analysmetod.
Studien är empiriskt förankrad och analysen omfattar texter framtagna av nyanlända syriska familjer samt policydokument, regeringsutredningars rapporter och regeringspropositioner som handlar om förskola i relation till invandring. Studien fokuserar på två huvudteman som är dominerande i båda texterna; dessa är språkinlärning (svenska och modersmål) och tillhörighet, och visar hur de används för att uttrycka och tilldela handlingskraft.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Wiji Bohme Shomary
Timlärare
Mer om projektet
Ingår som delprojekt inom:Förskolan som bild- och blickapparat: seendepraktiker och visuell kunskapsproduktion i barns vardag
Ansvarig: Anne-Li Lindgren