Forskningsprojekt PLANTS
Planerare som agenter för omställning till hållbara städer
Klimatförändringar och miljöförstöring är två av de mest grundläggande förändringarna i vårt samhälle. För att uppnå målet att senast till 2045 ställa om samhället till noll nettoutsläpp behövs genomgripande samhällsförändringar och fundamentala förändringar i våra system för transport, jordbruk, byggd miljö samt energiproduktion och markanvändning. En sådan transformativ förändring kräver effektiva lokala instrument och praktiker. Samhällsplaneringen är ett av de mest effektiva lokala instrumenten för att forma urban och regional utveckling och därmed skapa ett hållbart samhälle, men de planeringspraktiker som används idag har få strategier och instrument för att forma, anpassa och skapa framtidens hållbara samhällen.
Projektbeskrivning
Syftet med detta projekt är att (1) upptäcka och stödja nya strategier och verktyg för en transformativ planering och (2) att integrera denna kunskap i samhällsplanerarprogram. I projektet kommer initialt en internationell kartläggning av planeringspraktiker med transformativa element kartläggas bland städer och utbildningar och sedan kommer praktiker och efterfrågad kunskap bland kommuner, regioner och andra planeringsorganisationer i Sverige kartläggas och studeras. I projektet ingår sammanlagt fem samhällsplanerarutbildningar och kunskaperna från kartläggningar och analyser ska integreras i utbildningsmoment inom utbildningarna. Sammantaget kan denna nya kunskap bidra till en påskyndad, transformativ omställning av städer och regioner.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Dick Magnusson
Projektansvarig
Medlemmar
Peter Schmitt
Professor
Anders Rickegård
Universitetsadjunkt
Kristina Trygg
Universitetslektor, Docent
Sabrina Fredin
Universitetslektor
Publikationer
Planerare som agenter för en hållbar omställning
Magnusson, Dick, Fredin, Sabrina, Rickegård, Anders, Schmitt, Peter & Trygg, Kristina (2022). Planerare som agenter för en hållbar omställning [Planners as agents for sustainable transition]. PLAN 3–4/2022, 78–81.