Forskningsprojekt Prioriteringar och kunskap i digital brottsprevention

Digitalisering medför samarbeten med nya aktörer, arenor och objekt – förändringar som skapar nya förutsättningar för det trygghetsrelaterade och brottspreventiva arbetet. Projektet fokuserar på svenska kommuner och undersöker kunskapsprocesser mellan aktörer som är direkt och indirekt involverade i det digitala trygghetsrelaterade och/eller brottspreventiva arbetet.

Projektbeskrivning

Sedan nittiotalet pågår en debatt om den svenska välfärdsstatens nedmontering. Samtidigt sker satsningar på digitalisering inom en rad välfärdsområden. Digital brottsprevention- och prediktion är en sådan förändring.

Tidigare studier har huvudsakligen handlat om så kallad ”predictive policing”. Men liknande och angränsande teknologier sprider sig också till lokalt brottsförebyggande arbete i regioner, kommuner, bostadsbolag etc. Olika typer av system, appar och sensorer köps in för att minska brottslighet samt öka trygghet, medborgardialog och förstärka kunskap och samverkan mellan relevanta aktörer. Gemensamt för sådana initiativ är att de involverar samarbeten med nya aktörer, arenor och objekt (konsulter, digitala plattformar, användare) samt nya sätt att arbeta. Dessa förändringar – avsedda att stärka det trygghetsrelaterade och brottspreventiva arbetet – möjliggör förbättringar men medför också spänningar, exempelvis mellan olika prioriteringar.

Det aktuella projektet syftar till att utforska sådana möjligheter och spänningar genom att studera etablerandet av digitala initiativ i kommunal brottsprevention i Sverige. Empiriskt består materialet av intervjuer med kommunala aktörer som ansvarar för implementeringen av nya brottsförebyggande tekniker, samt observationer och dokument relaterade till sådan praktik.

Projektet kombinerar översättnings- och mottagarperspektiv för att analysera tidigare, nuvarande och framtida förväntningar och implikationer för kunskap som ny brottsförebyggande teknik förutsätter och ger. Kunskap om detta är viktigt för att förstå framtida premisser för såväl det specifika brottspreventiva arbetet som för relationen mellan digitalisering, kunskap och samhälle i stort.

Projektmedlemmar

Projektansvariga