Forskningsprojekt Prosocial reglering av relationer mellan grupper genom moraliska exempel

Människor tenderar att dela upp sin sociala värld i "vi" och "dom". Dessutom tror vi ofta att "vi" är bättre än "dom". Sådana uppfattningar kan leda till fördomar, intolerans eller till och med konflikter.

Foto: Steve Johnson från Pexels.

I det här projektet, med den fullständiga titeln "Prosocial reglering av relationer mellan grupper genom moraliska exempel: från mekanism till faktiskt beteende", syftar vi till att undersöka hur vi kan lära oss av individer som har räddat andra trots att de riskerade sitt eget liv och välmående (så kallade "moraliska exempel") och hur moraliska förebilder kan förbättra relationerna mellan sociala grupper.

Mer specifikt syftar vi till att (1) förstå de känsloregleringsprocesser som ligger till grund för påverkan genom exponering för moraliska förebilder, (2) identifiera möjliga underliggande inlärningsmekanismer och (3) undersöka förändringar av verkligt beteende mellan grupper.

Att undersöka dessa aspekter kommer att ge nya insikter och bidra till en teori om prosocial reglering av intergruppsbeteende i samhällen som hotas eller påverkas av konflikter.

Projektmedlemmar

Projektansvariga