Forskningsprojekt Reglering av artificiellt intelligenta diagnostiska algoritmer inom ortopedisk medicin

Forskningsprojekt inom DDLS och WASP-HS som syftar till att utröna hur implementering av AI kan främjas inom hälso- och sjukvården, samt vilka etiska och juridiska aspekter en sådan implementering bör ta hänsyn till.

AI medical
Foto: Biancoblue/Mostphotos

Förekomsten av digitalisering i samhället ökar i snabb takt och nya tekniker som innehåller artificiell intelligens (AI) förekommer nuförtiden i alla delar av samhället. Fördelarna med AI är många och mäts vanligtvis i förhållande till kostnadseffektivitet och effektivitet. Emellertid har implementering av AI inom medicinen inte tagit samma kliv framåt, vilket kan tillskrivas komplexiteten kring dess tillämpning inom hälso- och sjukvårdsmiljön.

Detta projekt syftar till att främja implementeringen av AI inom ortopedisk medicin genom att identifiera vilken form det bör ta, vid vilken tidpunkt i patientdiagnostik- och behandlingsprocessen som den mest effektivt kan tillämpas samt vilka etiska och juridiska aspekter en sådan implementering bör ta hänsyn till.

Projektmedlemmar

Projektansvariga