Stockholms universitet

Forskningsprojekt Språksocialisation och identitetsskapande för nyanlända elever

Belysning av flerpartsaspekter av klassrums L2-socialisering. Analyserna av klassrumssamtal visar hur både lärares och elevers satsningar på språkkompetenser och lokala ideologier av korrekt svenska eller stil.

Analyserna av klassrumssamtal visar hur både lärares och elevers satsningar på språkkompetenser och lokala ideologier av korrekt svenska eller stil, samt delaktighet och identitetsarbete, samkonstrueras genom deltagarnas skräddarsydda samtal.

Den här avhandlingen undersöker klassrumssamtal som involverar flyktingar och invandrarungdomar i ett andraspråks (L2) introduktionsprogram, och utforskar hur L2 svenska framstår som en flerpartsprestation av både läraren och eleverna.

Med hjälp av fyrtio timmars videoinspelade svenska L2-klassrumssamtal, samt på observationer och informella intervjuer, fokuserar den på samtal som en form av social handling. Teoretiskt och metodologiskt kombinerar avhandlingen i första hand insikter från språksocialisering och socialkonstruktionistiska ramar och detaljerade transkriptioner informerade av samtalsanalys.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Anna Åhlund

Lektor

Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen
Anna Åhlund. Photo: Björn Dalin.

Publikationer