Forskningsprojekt SWECOV: Ett forskningsprogram om covid-19 i Sverige

Ett forskningsprogram om covid-19 i Sverige: Smittspridning, bekämpning och effekter på individer och samhälle (SWECOV) SWECOV är ett tvärvetenskapligt forskningssamarbete som fokuserar på att använda kvantitativa metoder och registerdata över hela den svenska befolkningen för att besvara viktiga frågor om konsekvenserna av COVID-19-pandemin i Sverige.

Ett skyltfönster till en butik som säljer munskydd och handsprit
Foto: Unsplash

Det övergripande syftet med projektet är att besvara följande två frågor:

1. Vilka är konsekvenserna av covid-19 – samt av de smittskyddsåtgärder myndigheterna satt in för att hantera utbrottet – för folkhälsan, i termer av mortalitet, morbiditet, samt fysisk och psykisk ohälsa i bred bemärkelse?

2. Vilka är konsekvenserna av pandemin – samt av åtgärderna för smittskydd och för att mildra skadeverkningarna på samhället – för centrala sociala och ekonomiska utfall, som till exempel jobb, inkomster och ojämlikhet?

Forskningsprojektet startades av professor Torsten Persson i samarbete med Coronakommissionen. Professor Persson, som även var medlem i kommissionen, insåg att det skulle vara avgörande för kommissionen att stödja ny forskning för att kunna fullgöra sitt uppdrag.

Under sin arbetsperiod, som avslutades med publiceringen av en slutrapport i februari 2022, stödde Corona-kommissionen forskningen inom SWECOV främst genom att finansiera inköp av data från olika register. I början av 2022 beslutade styrelsen för Riksbankens Jubileumsfond att stödja fortsättningen av SWECOV som en betydande datakälla och forskningsnätverk för studier om pandemin och dess konsekvenser, genom ett generöst fyraårigt anslag.

Arbetet inom SWECOV genomförs i separata delprojekt, där forskare från olika discipliner försöker besvara de huvudsakliga forskningsfrågorna ur olika perspektiv. I skrivande stund arbetar över 40 forskare inom mer än 20 studier och besvarar frågor som sträcker sig från hur pandemin påverkade ojämlikheten till hur den ekonomiska chocken spred sig genom den svenska ekonomin.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Torsten Persson

Professor i nationalekonomi