Stockholms universitet

Forskningsprojekt Trygghet i förskoleklass och fritidshem – pojkskap, våld och omsorg

Detta avhandlingsprojekt av Anders Jacobson fokuserar på barns vardagsliv i skola och fritidshem, och särskilt deras första år i skolans värld. Projektet fokusera på hur elever och personal talar, agerar och samspelar kring frågor om trygghet, våld och omsorg.

Avhandlingsprojektet fokuserar på barns vardagsliv i skola och fritidshem, och särskilt deras första år i skolans värld. Projektet ska undersöka hur elever och personal samspelar, agerar och pratar om frågor som har med trygghet, våld och omsorg att göra. Ett särskilt intresse är hur pojkar gör och tänker när det gäller dessa frågor, liksom hur flickor, icke-binära barn och personal ser på pojkars sätt att vara och leka, samt hur olika pojkar bemöts och interagerar beroende på deras identitet eller bakgrund.

Inom politik och media talas det mycket om stök och bråk i skolan, och en hel del om pojkars roll. Men det finns inte så mycket forskning om de yngsta skolbarnens och personalens egen syn på dessa frågor. Även när det gäller barns erfarenheter av rasism finns det rapporter från civilsamhälle och myndigheter, men akademisk forskning om yngre barns erfarenheter av rasism kopplat till genus – i skola och fritidshem – är knapp.  

Projektet kommer att undersöka frågor som exempelvis: Hur ser barn och personal på våld och omsorgshandlingar? Upplever de att relationer och samspel påverkas av faktorer som kön, hudfärg, etnicitet, funktionalitet eller socio-ekonomisk bakgrund? Vad innebär ”pojkskap” för elever och personal? Och vad har personalen i förskoleklass och fritidshem för resurser, möjligheter och strategier för att främja relationer, omsorg, trygghet och likabehandling för alla barn? 

Handledare: Lucas Gottzén

Biträdande handledare: Anna Gradin Franzén

Bihandledare: Linnéa Holmberg

researchProjectPageLayout