Forskningsprojekt Utvärdering av Mentors in Violence Prevention
En utvärdering av det våldspreventiva utbilningsprogrammet Mentoret i våldsprevention (MVP), specifikt effekter av MVP i skolan som ett led i universell prevention av våld och kränkningar, särskilt pojkars våld mot flickor även om andra former av våld också ingår.
Programmet kommer ursprungligen från USA, har översatts och anpassats till svenska förhållanden och prövas i ett antal svenska högstadie- och gymnasieskolor med stöd från organisationen Män för jämställdhet (MÄN). Programmet MVP har fyra övergripande syften som handlar om att:
- Öka medvetenheten om våld.
- Öppna för dialog.
- Utmana vedertagna normer kring kön, relationer och våld.
- Inspirera till ledarskap och åskådaringripande.
Forskningsprojektet är en fortsättning på en tidigare utvärdering av programmet genomförd åt Skolverket (Eriksson m.fl., 2018). Denna genomfördes tidigt i implementeringen av MVP i Sverige, vilket påverkade resultatet, inte minst visade det sig att det inte fanns tillräckligt goda förutsättningar för att arbeta med MVP på alla undersökta skolor. Trots en rad svårigheter bedömdes att programmet kan vara genomförbart i skolan om skolledningen möjliggör goda premisser för insatsen. Detta aktualiserar frågor om de organisatoriska förutsättningarna för programmets genomförande såväl i ett första inledande skede, som hållbarheten över tid. Projektet undersöker därför både skolor där programmet har varit igång en längre tid, och i skolor som ligger i inledningsfasen för implementering.
Projektbeskrivning
Syftet med utvärderingen är att:
- Studera huruvida MVP är genomförbart i en ordinarie svensk skolkontext.
- Jämföra programmets effekter med skolans övriga så kallade ordinarie systematiska kvalitetsarbete.
- Undersöka vilka organisatoriska förutsättningar som krävs i kommuner och skolor för att introducera, genomföra och vidmakthålla MVP på ett programtroget vis.
Projektet syftar till att genomföra en integrerad effekt- och processutvärdering av MVP-programmets förutsättningar, genomförbarhet och effekt i en svensk skolkontext. Utvärderingen delas in i fyra arbetspaket vilka rör (I) programmets hållbarhet och (II) spridning, (III) skolans ordinarie kvalitetsarbete samt (IV) elever som mentorer inom ramen för programmet. Både kvalitativa metoder (fallstudier, dvs observationer av lektioner i programmet och intervjuer med elever och lärare; intervjuer med nyckelpersoner) och kvantitativa metoder (enkät) används.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Lucas Gottzén
Professor
Medlemmar
Linnéa Bruno
Universitetslektor
Anna Gradin Franzén
Universitetslektor
Tanja Joelsson
Universitetslektor, docent
Joakim Billevik
Gästlärare
Maria Eriksson
Professor, ämnesföreträdare för Social välfärd med inriktning mot civilsamhället
Johan Hvenmark
Lektor, docent, Ersta Sköndal Bräcke högskola
Daniel Lindberg
PhD, Universitetslektor
Publikationer
Mer om projektet
Projektet presenterades på Skolriksdagen 2019.
Mer om projektet inkl. föreläsning av professor Lucas Gottzén på Sveriges kommuner och regioner webbsida: