DSV på Järvaveckan: Spel bygger broar
Järvaveckan handlar om gränsöverskridande möten och dialog mellan grupper som inte alltid möts. Från DSV deltog i år studenter och lärare på spelprogrammet. Kreativitet, samarbete och inkludering var teman som stod ut i deras samtal med besökare.

– Spel skapar gemenskap och kan bygga broar mellan olika grupper i samhället, säger David Söderström.
Han är lärare och ansvarig för Kandidatprogrammet i datorspelsutveckling som ges på Institutionen för data- och systemvetenskap (DSV) vid Stockholms universitet. Tillsammans med DSV-studenterna Nora Wennerberg, Alex Huang och Linus Vallgren svarade han på besökarnas frågor.
– Det var roligt att prata om gemenskapen vi kan bygga genom spelutveckling, för spel är något som engagerar både yngre och äldre. Man blir glad av att höra en lågstadieelev berätta att hen älskar Roblox, Minecraft eller ett fotbollsspel. De spelen är så kreativa, som spelare har du stort utrymme att bygga virtuella världar eller rent av lära dig att programmera.
– Roblox har en jättebra spelmotor som du kan bygga spel i. I Minecraft kan du programmera blocks, och fotbollsspel uppmanar till gemenskap och samarbete, konstaterar David Söderström.
DSVs spelstudenter inspirerade
Många besökare, främst unga, var nyfikna på hur man utvecklar datorspel.
– Nora, Alex och Linus kunde stolt visa upp sitt spel, Mythbreak, som också går att ladda ner på Steam. Det är ett spel som fått bra mottagande överallt där det har ställts ut. Jag tror att det var extra kul för besökarna att få höra direkt från nyutbildade spelutvecklare hur en spelmotor fungerar, och vad som krävdes för att skapa just Mythbreak.
David Söderström tror att de lyckades inspirera besökare att experimentera och bli mer kreativa.
Man kan vara kreativ på olika sätt och det finns roller för alla
– De gymnasieelever vi pratade med kommer nog testa att bygga egna världar i spelen de redan spelar. Yngre barn berättar ofta att de tycker om att rita, eller att de gillar matte. Det är bra utgångspunkter för att bli spelutvecklare. Man kan vara kreativ på olika sätt och det finns roller för alla.
– Alla vi som utbildar på spelprogrammet är måna om att studenterna får ta sin tid och lära sig datorspelsutveckling på sitt sätt. Många kurser är flexibla för att var och en ska kunna hitta sin plats i ett team av spelutvecklare, säger Söderström.
Inkluderande samtal
Det var även många andra utställare som kom förbi, och det födde intressanta samtal om gemenskap och inkludering i samhället i stort.
– Det var verkligen givande att delta i Järvaveckan. Oavsett om man är nybörjare i livet, erfaren utvecklare eller politiker som jobbar med svåra frågor finns det viktiga samtalsämnen att samlas runt, säger David Söderström.
Mer läsning
Järvaveckan 2025 genomfördes på Spånga IP i Stockholm, 11–14 juni 2025.
Stockholms universitet storsatsade på att närvara under Järvaveckan 2025
DSV, Institutionen för data- och systemvetenskap, representerades i år av lärare och studenter från vårt spelprogram.
Läs om Kandidatprogrammet i datorspelsutveckling
Förra året representerades DSV av Masterprogrammet i design för kreativ och immersiv teknik.
Text: Åse Karlén
Senast uppdaterad: 16 juni 2025
Sidansvarig: Institutionen för data- och systemvetenskap, DSV