Seminarieserie utbildning och migration
Seminarierna arrangeras av arbetsgruppen för utbildning och migration vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet. Vi välkomnar alla intresserade forskare att delta vid kommande presentationer och diskussioner.
Våra seminarier kommer att vara relaterade till ett nytt forskningsprojekt som startade i november 2023:
Platser och gränser - utlandsfödda barns och ungdomars utbildningsövergångar i Sverige
Plats
Vid institutionen på Frescativägen 54, eller via zoom: https://stockholmuniversity.zoom.us/j/4087375260
Program 2024
15 maj 13.00–15.00: "Symbolic boundaries"
Andrea Voyer Sociologiska institutionen, Stockholms universitet och Stefan Lund Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet kommer att prata om symboliska gränser, mångfaldiga skolkulturer och inkorporering.
Plats: Rum 2519, Frescativägen 54 eller digitalt via Zoom
Läsning:
‘If the students don’t come, or if they don’t finish, we don’t get the money.’ (1582 Kb) (Voyer. A)
Immigrant incorporation in Education: High school students’ negotiation of belonging. (344 Kb) (Lund S.)
Tidigare seminarier:
21 february 13.00–15.30: "Educational Trajectories"
Ben Wilson, Elena Pupaza och Frankseco Junior Yorke, (Sociologiska institutionen, Stockholms universitet) och Samaneh Khaef (Kulturgeografiska Institutionen, Stockholms universitet) kommer att prata om utbildningsbanor och de ojämlikheter i Sverige som vuxna flyktingar samt barn och barnbarn till flyktingar möter.
Plats: Rum 2519, Frescativägen 54 eller digitalt via Zoom
Läsning
Persistent educational inequality among the children and grandchildren of refugees? (1249 Kb) Pupaza E, Harber-Aschan L, Wilson B (2023)
Tidigare seminarier 2023
19 september 19, 13.00–15.00: "Places and spaces"
Danielle Ekman Ladru Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet och Natacha Webster Kulturgeografiska institutionen, Stockholms universitet kommer att prata om deras erfarenheter av att studera grannskap och urbana rum från ett kvalitativt forskningsperspektiv.
Läsning:
Children’s prosthetic citizenship (571 Kb)
Artikel av Danielle Ekman Ladru et al. published in Social & Cultural Geography
(Re)visiting the neighbourhood (173 Kb)
Artikel av Natasha Webster et al. published in Geography Compass, 15(12)
8 november, 13.00–15.00: "Educational transitions"
Lisbeth Lundahl Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet och Bo Malmberg Kulturgeografiska institutionen, Stockholms universitet, kommer att tala om skolval, segregation och migrantstudenters utbildningsövergångar.
Läsning
Winding paths (221 Kb)
Artikel av Lindblad, M., Lundahl, L. (2020)
Kontakt
- Besöksadress
- 2512
- Frescativägen 54
- Besöksadress
- 2412
- Frescativägen 54
Senast uppdaterad: 23 april 2024
Sidansvarig: IPD