Seminarieserie utbildning och migration

Seminarierna arrangeras av arbetsgruppen för utbildning och migration vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet. Vi välkomnar alla intresserade forskare att delta vid kommande presentationer och diskussioner.

Våra seminarier kommer att vara relaterade till ett nytt forskningsprojekt som startade i november 2023: 

Platser och gränser - utlandsfödda barns och ungdomars utbildningsövergångar i Sverige

 

Plats

Vid institutionen på Frescativägen 54, eller via zoom: https://stockholmuniversity.zoom.us/j/4087375260

 

Program 2024

 

15 maj 13.00–15.00: "Symbolic boundaries"

Andrea Voyer Sociologiska institutionen, Stockholms universitet och Stefan Lund Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet kommer att prata om symboliska gränser, mångfaldiga skolkulturer och inkorporering.

Plats: Rum 2519, Frescativägen 54 eller digitalt via Zoom

Läsning:

‘If the students don’t come, or if they don’t finish, we don’t get the money.’ (1582 Kb)  (Voyer. A)

Immigrant incorporation in Education: High school students’ negotiation of belonging. (344 Kb)  (Lund S.)

 

Tidigare seminarier:

21 february 13.00–15.30: "Educational Trajectories"

Ben WilsonElena Pupaza och Frankseco Junior Yorke, (Sociologiska institutionen, Stockholms universitet) och Samaneh Khaef (Kulturgeografiska Institutionen, Stockholms universitet) kommer att prata om utbildningsbanor och de ojämlikheter i Sverige som vuxna flyktingar samt barn och barnbarn till flyktingar möter.

Plats: Rum 2519, Frescativägen 54 eller digitalt via Zoom

Läsning

Persistent educational inequality among the children and grandchildren of refugees? (1249 Kb) Pupaza E, Harber-Aschan L, Wilson B (2023)

 

19 september 19, 13.00–15.00​​: "Places and spaces"

Danielle Ekman Ladru  Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet och Natacha Webster  Kulturgeografiska institutionen, Stockholms universitet kommer att prata om deras erfarenheter av att studera grannskap och urbana rum från ett kvalitativt forskningsperspektiv. 

Läsning:

Children’s prosthetic citizenship (571 Kb)  
Artikel av Danielle Ekman Ladru et al. published in Social & Cultural Geography

(Re)visiting the neighbourhood (173 Kb)  
Artikel av Natasha Webster et al. published in Geography Compass, 15(12)

 

8 november, 13.00–15.00​​: "Educational transitions"

Lisbeth Lundahl  Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet och  Bo Malmberg Kulturgeografiska institutionen, Stockholms universitet, kommer att tala om skolval, segregation och migrantstudenters utbildningsövergångar. 

Läsning

Winding paths (221 Kb)
Artikel av Lindblad, M., Lundahl, L. (2020)

 

Kontakt

På denna sida