Hülya tipsar om bästa sättet att ta emot ukrainska elever

Hülya Basaran vid Nationellt centrum för svenska som andraspråk (NC) ger i en intervju i Ämnesläraren tips på hur de svenska skolorna på bästa sätt kan ta emot nyanlända ukrainska elever.

Hülya Basaran vid Nationellt centrum för svenska som andraspråk (NC) tipsar om hur man bäst tar emot ukrainska elever i svenska skolor. Foto: Johan Nilsson/TT

Nu är de första ukrainska eleverna på plats i sina nya svenska skolor, och fler väntas. Hur gör man då som lärare när det saknas tid för förberedelser?

Hülya Basaran, lärare och projektledare vid Nationellt centrum för svenska som andraspråk (NC), tog själv emot elever från Syrien i sitt klassrum under flyktingvågen 2015. I en intervju i Ämnesläraren ger hon nu sina bästa tips på hur skolorna kan ta emot nyanlända:

- Studiehandledning på modersmål kan vara vägen in. Man kan använda modersmål för att förstå den svenska skolan, lära sig ämnet, men också för att visa sina kunskaper.

Det är viktigt att barnen får känna att de kan något. De kommer inte som tomma blad, men tittar man bara på vad de kan i svenska så blir det fokus på vad de inte kan.

Hülya Basaran, Nationellt centrum för svenska som andraspråk

Läs intervjun på lararen.se