Hur uppstår intrycket av kris i skolan?

Forskare ger historiska perspektiv på skolans tillstånd – från det tidiga 1900-talets kritiserade folkskola till "det pedagogiska etablissemangets ursprung".

Bokomslag

I Skolans kriser belyser en grupp forskare kontinuiteter och förändringar i kritiken över tid. De tar upp debattfrågor som sexualundervisning, skolans estetiska fostran, internationell skolstatistik och elevers skrivförmåga. Skribenterna uppmanar oss att reflektera över olika förväntningar som finns och den kritik som riktas mot skolan. Hur uppstår intrycket av kris i skolan? Vad har kritiken gällt och hur har den påverkat utbildningspolitiken? Det här är en bok som är angelägen för alla: politiker, lärare och den engagerade allmänheten.

Läs mer om Skolans kriser – Historiska perspektiv på utbildningsreformer och skoldebatter
nordicacademicpress.se/skolans-kriser

Medverkande från Institutionen för pedagogik och didaktik

Joakim Landahl, professor i pedagogik