Stockholms universitet

Annica KälleboDoktorand

Om mig

Jag är doktorand vid Institutionen för pedagogik och didaktik med forskningsintresse för internationella och jämförande perspektiv på förskolan. 

Innan doktorandanställningen arbetade jag som legitimerad förskollärare och senare som adjunkt på förskollärarprogrammet vid Barn-och Ungdomsvetenskapliga Institutionen samt i fakuliteten som förskollärarutbildare vid Bangladesh Institute for Lifelong Learning (BILL) i Dhaka och en konsulterade roll i förskolans återinskrivningskampanjer i Maseru, Lesotho. 

 

 

Undervisning

Introduction to Educational Research Methods (15hp)

Early Childhood Education: Explorative Learning (7,5hp)

Förskoledidaktik med inriktning mot språk och kommunikation (22,5hp)

Barns uppväxtvillkor och etiska möten i förskolan (7,5hp)

Verksamhetsförlagd utbildning (I-IIII)

 

 

Forskning

Projektet syftar till att genom en jämförande metodologi utforska förskolans framväxt i Bangladesh. Framväxten av förskolan, den s.k. Early Childhood Education mainstreaming, är ett omvälvande samhällsfenomen som innebär sociala, kulturella och ekonomiska förskjutningar och avhandlingen syftar till att utforska fenomen synliga i denna omvandling.

Genom sammanläggningsavhandlingen kommer projektet dels utforska en motsatt global förskolepedagogisk trend, där låginkomstländer såsom Bangladesh som del av Sydasien, går ifrån formell inlärning till lek-baserat lärande och jämföra med den svenska rörelsen som går ifrån ett lek-baserat lärande till mer formell inlärning.

Vidare kommer avhandlingen utforska de metodologiska utmaningar som sker i mötet mellan två forskningsdiscipliner, nämligen förskolepedagogik och internationella och jämförande studier där förskolans unika förutsättningar i dagens forskningslandskap ännu inte har en given plats.   

Forskningsprojekt