Julia FriesDoktorand
Om mig
Jag är doktorand i drama med didaktisk inriktning och mitt intresseområde handlar om hur drama kan vara en resurs i lärande för hållbarhet, med särskilt fokus på ekonomi. Jag utforskar hur drama kan vara en hjälp att lösgöra vårt tänkande från det som är och att sträcka vår fantasi bortom mot det vi önskar. Jag undersöker drama som metod i utforskandet av nya bilder eller 'imaginaries' för hur verkligt hållbara samhällen skulle kunna organiseras.
Som ett parallellt spår till min forskning använder jag mitt alterego Clownen Maja som doktorandkollega. Genom att ha med mig clownens perspektiv på min och andras forskning får jag syn på nya saker och hittar andra, ofta mer vågade vinklingar. Genom att då och då plocka fram min clown får jag alltså stöd i min egen forskning, men clownen är också ett eget utforskande kring hur vi kan förhålla oss kring de svåra processer som det innebär att ta in vidden av den miljösituation vi befinner oss i.
Jag undervisar också i samhällskunskapskurser inom lärarprogrammet. Min undervisning handlar i huvudsak om hur drama kan användas som metod för lärande och förändring. Min bakgrund är dramapedagog med erfarenhet från fri teatergrupp, skola och kulturskola.
Publikationer
Fries, J., & Wall, T. (2023). Drama as a hopeful practice when navigating liminal times. Nordic Journal of Art and Research, 12(2). https://doi.org/10.7577/ar.5572
Lundahl, K., & Fries, J. (2023). Att drömma stort: en metodbok i att leda visionsprocesser för hållbarhet. Katrineholm: Teater K.
Fries, J. (2022). The Clown as Transgressive Agent on Paths to Sustainable Futures. I C. Schmidt & M. Häggström (Red.), Relational and Critical Perspectives on Education for Sustainable Development: Belonging and Sensing in a Vanishing World (s. 155–167). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-84510-0
Fries, J. (2020). Att behålla sitt skapande i en tid av ekologisk kris. Drama, 2. s. 16-19.
Fries, J., Österlind, E. (2020). Att lära utanför bokens kanter. I Ståhle, Y., Waermö, M., Lindberg, V. (red). Att utveckla forskningsbaserad undervisning. Stockholm: Natur & Kultur.
Wall T., Fries J., Rowe N., Malone N., Österlind E. (2019). Drama and Theatre for Health and Well-Being. In: Leal Filho W., Wall T., Azeiteiro U., Azul A., Brandli L., Özuyar P. (red.) Good Health and Well-Being. Encyclopedia of the UN Sustainable Development Goals. Dordrecht: Springer, Cham.
Wall, T., Österlind, E., & Fries, J. (2019). Art-based teaching for sustainable development. i Leal Filho W. et al. (red.), Encyclopedia of Sustainability in Higher Education. Dordrecht: Springer, Cham.
Wall, T., Österlind, E., & Fries, J. (2019). Arts based approaches for sustainability. i Leal Filho W et al. (red.), Encyclopedia of Sustainability in Higher Education. Dordrecht: Springer, Cham.
Fries, J. (2011). Kropp, känsla och tanke i samspel: att arbeta i grupp med drama. I Enander, V., Holmberg, C. (red.) Hur går hon? Att stödja misshandlade kvinnors uppbrottsprocesser. Lund: Studentlitteratur.