Stockholms universitet

Forskargrupp Ämnesdidaktik med post-teori

Den här forskningsgruppen utforskar hur post-teori kan bidra till ämnesdidaktiska begrepp för en kritisk och kreativ analys av undervisningstraditioner.

Gruppbeskrivning

Gruppens fokus är forskning inom ämnesdidaktik med koppling till post-koloniala, post-strukturalistiska och post-humanistiska teorier. Utifrån ämnesdidaktikens syfte att erbjuda begrepp för en kritisk och kreativ analys av undervisningssituationer vill vi i denna forskningsgrupp undersöka hur post-teorier kan fungera produktivt för detta ändamål.

Den övergripande frågan är vilka analytiska och metodologiska verktyg som dessa post-teorier kan erbjuda ämnesdidaktiska frågor och utmaningar. Hur kan dessa teoretiska ansatser fungera både som grund för ämnesdidaktiska överväganden och som grund för forskningsanalytiskt arbete?

Forskningsgruppen är ämnesöverskridande och har fokus på didaktiska praktiker i förskola, skola, högskola och frivilligverksamhet.

Gruppmedlemmar

Medlemmar

Anna Jobér

Universitetslektor

Malmö universitet

Anna Ramberg

Doktorand

Högskolan Dalarna

Auli Arvola Orlander

Docent

Institutionen för ämnesdidaktik
Auli Arvola Orlander

Christopher Engdahl

Lektor

Gymnastik- och idrottshögskolan
Christopher Engdahl

Ebba Theorell

Universitetslektor

Institutionen för ämnesdidaktik
Ebba Theorell

Elisabeth Öhman

Universitetslektor

Institutionen för ämnesdidaktik
Lisa Öhman

Johanna Severinsson

Adjunkt

Södertörns högskola

Jonas Asplund

Doktorand

Institutionen för ämnesdidaktik
Jonas Asplund

Julia Fries

Doktorand

Institutionen för ämnesdidaktik
porträtt av Julia Fries

Karin Gunnarsson

Universitetslektor

Institutionen för pedagogik och didaktik
Karin Gunnarsson nov 2022

Ketil André Thor Thorgersen

Universitetslektor, Docent

Institutionen för ämnesdidaktik
Bild av Ketil

Kristian Niemi

Filosofie doktor

Karlstad universitet

Maria Eriksson

Lektor Maria Eriksson

Konstfack, University of art, craft and design

Maria Olson

Professor

Institutionen för ämnesdidaktik
Maria Olson

Marie Hållander

Fil dr., lektor

Södertörns höskola

Sara Irisdotter Aldenmyr

Professor

Högskolan Dalarna

Sara Planting-Bergloo

Adjungerad lärare

Institutionen för ämnesdidaktik
Sara Planting-Bergloo

Simon Ceder

Lektor, Konstfack

Institutionen för bild- och slöjdpedagogik, Konstfack

Susanne Rosén

Universitetsadjunkt

Högskolan Dalarna

Forskningsprojekt

Publikationer

Sexualitet och relationer: att möta ett föränderligt och engagerande kunskapsområde i skolan.

Ceder, S., Gunnarsson, K., Planting-Bergloo, S., Öhman, L. & Arvola Orlander, A. (2021). Sexualitet och relationer: att möta ett föränderligt och engagerande kunskapsområde i skolan. Studentlitteratur.

Ice/Water: Giant's kettles and Arctic childhoods.

Ceder, Simon (2019). Ice/Water: Giant's kettles and Arctic childhoods. In P. Rautio & E. Stenvall (Eds.) Social, material and political constructs of Arctic childhoods: An everyday life perspective (35–47). Springer.

Towards a posthuman theory of educational relationality.

Ceder, Simon (2019). Towards a posthuman theory of educational relationality. Routledge.

Nyheter