Forskningsprojekt Drama för hållbar utveckling inom högre utbildning
Undervisning i hållbarhetsfrågor behöver inkludera både fakta, känslor och värderingar för ett fördjupa lärande. Syftet med projektet är att utveckla undervisningen för hållbar utveckling inom högre utbildning så den blir mer interaktiv och erbjuder studenterna ökad delaktighet.
Projektbeskrivning
Undervisning i hållbarhetsfrågor behöver integrera intressekonflikter, värderingsfrågor och moraliska dilemman, men trots det fokuserar undervisning i högre utbildning till stor del på faktakunskap. Samtidigt finns det undervisningsformer som har stor potential att fördjupa lärandet kring hållbarhetsfrågor och som kan ge en bättre helhetssyn. Gemensamt för dessa arbetssätt, exempelvis olika former av drama, är att de bygger på – och bidrar till – en hög grad av interaktivitet och engagemang hos deltagarna.
Syftet med det här projektet är att medverka till att utveckla nya undervisningsformer för hållbarhet inom högre utbildning, och olika sätt att hantera de didaktiska utmaningar som uppstår. I projektet samlas universitetslärare och forskare från åtta olika länder, inom olika discipliner, till två längre workshops för att uppleva och utforska en interaktiv, gestaltande undervisning.
Kort om innehållet
Projektet genomförs i huvudsak inom ramen för två workshoppar. Vid den första workshopen får universitetslärarna uppleva olika former av drama för lärande, och reflektera över hur de kan använda något liknande i sina egna ämnen. Därefter prövar deltagarna nya undervisningsinslag vid sina respektive lärosäten.
Vid den andra workshopen delar lärarna med sig av sina erfarenheter, observationer och studentutvärderingar från projektperioden. Erfarenheter dokumenteras och analyseras. Resultaten presenteras vid internationella forskningskonferenser och i form av en handbok som publiceras av Routledge i januari 2025.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Eva Österlind
Professor, Programansvarig magisterprogram drama/tillämpad teater
Eva Hallgren
Universitetslektor
Medlemmar
Julia Fries
Doktorand
Kerstin Danckwardt-Lillieström
Forskarstuderande