Stockholms universitet

Forskningsprojekt Drama för hållbar utveckling inom högre utbildning

Undervisning i hållbarhetsfrågor behöver inkludera både fakta, känslor och värderingar för ett fördjupa lärande. Syftet med projektet är att utveckla undervisningen för hållbar utveckling inom högre utbildning så den blir mer interaktiv och erbjuder studenterna ökad delaktighet.

Projektbeskrivning

Undervisning i hållbarhetsfrågor behöver integrera intressekonflikter, värderingsfrågor och moraliska dilemman, men trots det fokuserar undervisning i högre utbildning till stor del på faktakunskap. Samtidigt finns det undervisningsformer som har stor potential att fördjupa lärandet kring hållbarhetsfrågor och som kan ge en bättre helhetssyn. Gemensamt för dessa arbetssätt, exempelvis olika former av drama, är att de bygger på – och bidrar till – en hög grad av interaktivitet och engagemang hos deltagarna.

Syftet med det här projektet är att medverka till att utveckla nya undervisningsformer för hållbarhet inom högre utbildning, och olika sätt att hantera de didaktiska utmaningar som uppstår. I projektet samlas universitetslärare och forskare från åtta olika länder, inom olika discipliner, till två längre workshops för att uppleva och utforska en interaktiv, gestaltande undervisning. 

Kort om innehållet

Projektet genomförs i huvudsak inom ramen för två workshoppar. Vid den första workshopen får universitetslärarna uppleva olika former av drama för lärande, och reflektera över hur de kan använda något liknande i sina egna ämnen. Därefter prövar deltagarna nya undervisningsinslag vid sina respektive lärosäten. 

Vid den andra workshopen delar lärarna med sig av sina erfarenheter, observationer och studentutvärderingar från projektperioden. Erfarenheter dokumenteras och analyseras. Resultaten presenteras vid internationella forskningskonferenser och i form av en handbok som publiceras av Routledge i januari 2025.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Eva Österlind

Professor, Programansvarig magisterprogram drama/tillämpad teater

Institutionen för ämnesdidaktik
Eva Österlind

Eva Hallgren

Universitetslektor

Institutionen för ämnesdidaktik

Tim Daw

Docent

Stockholm Resilience Centre
Tim Daw picture

Tony Wall

Professor

Liverpool John Moores University
Tony Wall

Medlemmar

Anna Lehtonen

University of Jyväskylä, Finland

Aysel Korkmaz

Yozgat Bozok University, Turkey
Aysel Korkmaz

Julia Fries

Doktorand

Institutionen för ämnesdidaktik
porträtt av Julia Fries

Katja Malmborg

University of Bergen, Norway
Katja Malmborg

Kerstin Danckwardt-Lillieström

Forskarstuderande

Institutionen för ämnesdidaktik
Kerstin Danckwardt-Lillieström

Leif Dahlberg

KTH, Stockholm

Lenneke Vaandrager

Wageningen University, the Netherlands
Lenneke Vaandrager

Ludwig Bengtsson Sonesson

Marianne Ødegaard

University of Oslo, Norway
Marianne Ødegaard

Mary Ann Kernan

City, University of London, UK
Mary Ann Kernan

Philip Carey

Liverpool John Moores University, UK
Philip Carey

Radhika Mittal

Erasmus University Rotterdam, The Netherlands
Radhika Mittal

Shelley Piasecka

University of Chester, UK
Shelley Piasecka

Tatjana Tambovceva

Riga Technical University, Latvia
Tatjana Tambovceva

Viola Hakkarainen

University of Helsinki, Finland
Viola Hakkarainen