Internt
Denna sida innehåller information för anställda vid Psykologiska institutionen och är ett komplement till Stockholms universitets medarbetarwebb.

Medarbetarwebben
Det mesta du behöver veta om att vara anställd vid Stockholms universitet hittar du på Medarbetarwebben.
Medarbetarwebben vid Stockholms universitet
Säkerhet och beredskap
Vad ska du göra vid akut händelse och kris? Använd checklistor!
Viktiga telefonnummer
- Säkerhet, väktare: 08-16 22 16
- Väktare vid Albano: 08-16 22 17
- Väktare efter kontorstid: 08-16 42 00
- Reservnummer väktare: 08-15 42 00
- SOS alarm - vid livsfara: 112
- Sjukvårdsupplysning: 1177
Genvägar
Blanketter (samlingssida som inkluderar våra Jotform-formulär)
E-signaturtjänsten (för att signera protokoll och liknande)
Organisation (med information från institutionsstyrelsen, grupper och kommittéer)
Internkommunikation vid Psykologiska institutionen
Nyheter får du presenterade månadsvis i det interna nyhetsbrevet "Bulletinen" som kommer ut i mitten av varje månad utom juli.
Mer tidskritisk information skickas till våra e-postlistor. Skriv gärna på engelska eller på svenska med engelsk sammanfattning.
Dokument såsom protokoll, policy-dokument, gamla exemplar av nyhetsbrev med mera hittar du på vår gemensamma serveryta i mappen "6-GEMENSAMMA DOKUMENT".
Här på sidan Internt hittar du som lärare och forskare hjälp med tekniska problem och administrativa arbetsuppgifter, samt kontaktuppgifter till olika funktioner inom Stödavdelningen. För information om institutionsstyrelsen och olika institutionella grupper, se sidan Organisation.
Kom ihåg att du som ansvarar för ett visst område väldigt gärna får hjälpa till att hålla sidan aktuell, med nya rutinbeskrivningar, policies och liknande! Kontakta webmaster@psychology.su.se.
För lärare

Här nedan hittar du information som huvudsakligen gäller dig som undervisar vid Psykologiska institutionen, t ex Athena för lärare, Lathund för lärare, hur vi kommunicerar med våra studenter, mallar, osv.
Administration för lärare
Arbetstider, timräkning och ersättningsnivåer fr o m HT22 (711 Kb)
(uppdaterat 2022-04-26)
Ersättning externa lärare - konsulter (77 Kb)
(uppdaterat 2024-06-04)
Lön till timlärare april 2022 (31 Kb)
(ny version 2023-10-19)
Athena för lärare
En sida med länkar till information om och hjälp med hanteringen av universitetets lärplattform Athena. Dessutom en FAQ där du får svar på några vanliga frågor.
Internationalisering
Med internationalisering menas en medveten process att integrera en internationell, interkulturell och global dimension i syfte att höja kvaliteten på eftergymnasial utbildning och forskning för studenter och personal och därigenom bidra på ett meningsfullt sätt till samhällsutvecklingen.
Internationalisering är ett gemensamt ansvar och bör genomsyra hela verksamheten.
Kontakta gärna internationell koordinator för stöd och information: exchange@psychology.su.se
Internationaliseringsstrategi (89 Kb)
Kommunikation med studenter
Här hittar du tips om olika kommunikationsvägar som står till buds för vår studentkommunikation i syfte att öka samsynen mellan lärare och utbildningar.
Lathund för lärare
Den här lathunden innehåller de vanligaste förekommande rutinerna gällande undervisningsdelen för universitetslärare och huvuddragen i kursansvar vid Psykologiska institutionen.
Dokumentet är uppdaterat februari 2024. Den är inte huggen i sten, så även om det kan vara bra att ladda ner den och ha den ständigt tillgänglig, så kontrollera här ibland om det har kommit en senare version.
Lathund för lärare (635 Kb)
Regler för utbildning och examination (Regelboken, Medarbetarwebben)
Undervisning och examination
Examination allmänt
Rutiner för sals-och hemtentor (282 Kb)
(2024-09)
Tentamensframsida på svenska (42 Kb)
. (2019, Word)
Tentamensframsida på engelska (43 Kb)
. (2019, Word)
Tentamensinformation (218 Kb)
Examination Inspera
Anställda vid Psykologiska institutionen kotaktar studieadmin@psychology.su.se för att få behörighet till Inspera.
Läs mer om Inspera, det nya verktyget för digital examination (Medarbetarwebben)
Inspera – Flödesschema för kursansvarig (3975 Kb)
Inspera – Flödesschema för administratör (2281 Kb)
Undervisning
Ta ut deltagarlista ur Ladok (780 Kb)
(2022-01-21)
Information till lärare om särskilt stöd (243 Kb)
(2023-09-07)
Ansökan om byte av kurslitteratur (125 Kb)
. Skicka till din studierektor för vidare befordran till Institutionsstyrelsen. (Word, 2022-03-25)
Zoom in lecture rooms – a quick guide by Robert Johansson (3117 Kb)
(2024-10-10)
Kursanvisningar och schema
Förslag på text till kursanvisningar om
Plagiat, fusk och otillåtet samarbete (13 Kb)
(Word, 2024)
Schemaunderlag att skicka till lokalbokning@psychology.su.se senast vid deadline inför kommande termin:
Schemaunderlag mall (14 Kb)
(2018, Excel)
Föreläsningssalar, antal platser, utrustning, priser (14 Kb)
(2024-11-10, Excel)
Etikdeklaration i samband med självständigt arbete
Här hittar du etikdeklarationsblanketter (svensk och engelsk) för handledare och student som ska samla in data för ett självständigt arbete som avser forskning på människor. Dessutom exempel på informations- och samtyckesblanketter för olika undersökningstyper.
Etikdeklaration inför examensarbete (69 Kb)
Declaration of ethics in connection to student's thesis work (171 Kb)
Information och samtycke till forskningspersoner, exempel 1 (95 Kb)
Information och samtycke till forskningspersoner, exempel 2 (131 Kb)
Information och samtycke för forskningspersoner, exempel 3 (136 Kb)
För forskare

Här nedan hittar du information som huvudsakligen gäller dig som forskar vid Psykologiska institutionen, t ex forskningsadministration, finansiering, forskningsinformation på webben, samverkansuppgiften, osv.
Forskningsadministration
Allmänt
Forskning (Medarbetarwebben)
Regelboken: Forskning (Medarbetarwebben)
Anvisningar när du söker forskningsmedel under 2023 (86 Kb)
Budgetkalkyl
Budgetkalkyl (Medarbetarwebben)
Drift och utrustning
Ofta har projektet även direkta kostnader för drift (ex. förbrukningsmaterial, licenser, resor) och särskild utrustning, som specificeras i projektbudgeten.
Forskningsetik
Här är några bra sidor på SU-webben att hålla koll på i samband med forskningsetik:
Etik och juridik (Medarbetarwebben)
Etikprövning av forskning som avser människor (Medarbetarwebben)
Informerat samtycke (Medarbetarwebben)
Forskningsetik Lokal sida med länkar till flera bra informationskällor
Rutiner för etikprövning vid Psykologiska institutionen (97 Kb)
(svensk version)
Routines for ethical review at the Department of Psychology (114 Kb)
(engelsk version)
Hantering av forskningsdata
Huvudregeln vid Stockholms universitet är att forskning som är helt eller delvis offentligt finansierad så långt som möjligt bör vara öppet tillgänglig. Forskningsdata ska hanteras på ett sätt som gör den sökbar, tillgänglig, interoperativ och återanvändningsbar enligt de internationella FAIR-principerna.
Forskningsdata (Medarbetarwebben)
Indirekta kostnader (OH)
Tänk på att OH-kostnader kommer att belasta anslaget. Detta är indirekta kostnader som universitetet drar från anslaget. Aktuella procentsatser får du från Enheten för ekonomi och HR, ekonomi@psychology.su.se.
Löner
När löner budgeteras i en anslagsansökan skall löneavgifter, LKP, läggas till. Eventuella löneökningar skall också tas med i beräkningarna. Löneavgifterna beror på medarbetarens födelseår och förändras något varje år så kontrollera att procentsatsen stämmer.
Lön (Medarbetarwebben)
Personalfrågor
Anställningar av personal på forskningsanslag handläggs av Enheten för ekonomi och HR, hr@psychology.su.se.
Utlägg lägger du själv in i Primula och lämnar originalkvitton till HR.
Gör en egen poster
Vi har en egen posterskrivare på institutionen, som ger betydligt billigare, men fortfarande väldigt bra, utskrifter av din forskningsposter. Läs mer om hur du går till väga och få en del designtips i pdf:en nedan. OBS! Endast för anställda vid Psykologiska institutionen!
Posterutskrifter (238 Kb)
Projektbudgetmall
Budgetkalkyl, med mallar (Medarbetarwebben)
Ekonomi (Medarbetarwebben)
Observera att vissa finansiärer har särskilda krav på projektbudgeten; ta i god tid reda på vad som gäller där du har för avsikt att söka.
Projektadministration
Alla handlingar avseende externa forskningsmedel skall diarieföras, i original, på Psykologiska institutionen. Dokumenten lämnas till Registrator, registrator@psychology.su.se. Kontrakt vid bifall respektive beslut vid avslag skall diarieföras med samma diarienummer som ansökan, liksom även eventuell förlängning av anslaget.
En diarieförd kopia på kontrakt lämnas till Enheten för ekonomi och HR, ekonomi@psychology.su.se för upplägg av ett nytt projekt.
Övrigt
Boka resa (Medarbetarwebben)
Registrera dina publikationer i DiVA via LARD, tipsa om medverkan i media eller artiklar som publicerats i välrenommerade tidskrifter. Med mera!
Forskningsfinansiering
Forskningsfinansiering (Medarbetarwebben)
ResearchResearch är en nationell/internationell databas där du lätt hittar den forskningsfinansiär som passar just ditt forskningsprojekt. Rekommenderas!
Utlysningar (Medarbetarwebben)
Forskningsråd och stiftelser
Formas – Forskningsrådet för miljö, areella näringar och samhällsbyggande
IFAU – Institutet för Arbetsmarknadspolitisk Utvärdering
Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse
RJ – Riksbankens Jubileumsfond
STINT – Stiftelsen för internationalisering av högre utbildning och forskning
Forskningsinformation till webben
Vår forskningsinformation finns samlad i universitetets centrala Forskningskatalog.
De viktigaste delarna är projektsidor, sidor för alla forskargrupper/labb, samt uppdaterade profilsidor. Dessa presenteras på olika sätt under sidan Forskning, på ämnessidor, temasidor med mera. Dessutom lyfter vi ett urval i vårt externa Nyhetsbrev. Komplettera din forskningsinformation med nyheter för att lyfta resultat och skapa intresse för din forskning.
Läs mer om detta och allt annat som ingår i helheten för att presentera all vår fina forskning.
Forskningsinformation till webben
Vill du nå ut med din forskning i media?
Kontakta institutionens redaktion på kommunikation@psychology.su.se om du vill ha hjälp att kommunicera din forskning på webb och i sociala medier.
På Medarbetarwebben finns en hel del information om hur du når ut med din forskning i olika kanaler. Missa inte erbjudandet om mediaträning.
Press och nyheter (Medarbetarwebben)
Presentationsklubben (Presentation club)
Tanken bakom Presentationsklubben är att yngre forskare ska kunna utveckla sin presentationsförmåga i en ”säker” miljö. Unga forskare kan ha stor nytta av andras feedback på att presentera vetenskapliga data, särskilt när det görs i ett gynnsamt sammanhang.
Organisatör: Julie Lasselin
Läs mer om Presentationsklubben (På engelska tillsvidare)
Publikationer till DiVA - via LARD
Är du (med)författare till en publikation och det står nämnt att du hör till (Psykologiska institutionen vid) Stockholms universitet så ska publikationen registreras i Digitala Vetenskaplig Arkivet, DiVA.
Vid vår institution är det Henrik Dunér som ansvarar för själva inmatningen i DiVA. Maila hdr@psychology.su.se om du har frågor kring detta.
Om du saknar en publikation i DiVA kan du registrera den i vårt enklare webbformulär LARD, så lägger Henrik in den i DiVA.
Stödavdelningen

Psykologiska institutionens stödavdelning är organiserad i tre enheter, där varje enhet arbetar specialiserat inom respektive kompetensområde.
Huvudansvarig: Henrik Lennermark, administrativ chef
Enheten för ekonomi och HR
Enheten ansvarar för ekonomi, HR och bemanning. Till oss kan du vända dig med frågor som rör rekrytering, arbetsrätt, kursbudget, anställningsvillkor, projektekonomi, avtal, budgetering, redovisning och bemanning.
Enhetschef: Emma Aldenstam
Funktionadresser: ekonomi@psychology.su.se, hr@psychology.su.se
Ekonomi
Ekonomi (Medarbetarwebben)
Upphandlingshandboken (Medarbetarwebben)
Se även under För forskare => Forskningsadministration!
Personal/HR
Anställning (Medarbetarwebben)
Arbetstider, timräkning och ersättningsnivåer fr o m HT22 (711 Kb)
(uppdaterat 2022-04-26)
Hälsa och friskvård (Medarbetarwebben)
Profilsidor för medarbetare – uppdatera din (Medarbetarwebben)
Primula (lönebesked, semester, utlägg mm)
Uppförandekod vid Psykologiska institutionen (103 Kb)
(2024-05-13)
Enheten för kommunikation och infrastruktur
Enheten ansvarar för lokaler, teknik och intern/extern kommunikation. Till oss kan du vända dig med frågor som rör webbpublicering, media/press, forskningskommunikation, marknadsföring, arbetsrum och inredning, datorer och annan teknik/andra arbetsverktyg, inköp, arkiv och registratur.
Enhetschef: Christian Portin
Funktionsadresser: fm@psychology.su.se, inkop@psychology.su.se, it@psychology.su.se, kommunikation@psychology.su.se, programvaror@psychology.su.se, registrator@psychology.su.se, webmaster@psychology.su.se
Arkiv och registratur
Vid frågor, kontakta registrator@psychology.su.se
Facility management/FM, lokaler, vaktmästeri
IA-systemet (Medarbetarwebben)
IA-systemet (tidigare SAMIR) är ett inrapporteringssystem för anmälan om brott, incidenter, arbetsskada, arbetssjukdom och miljöavvikelser.
Lathund Serviceportalen – fråga, felanmälan & beställningar (205 Kb)
(2021-06-22)
Har du spillt kaffe eller liknande på heltäckningsmatta, så försök inte att rädda mattan på egen hand. Städpersonalen har rätt grejer för detta. Gör alltså en felanmälan av lokalvård i Serviceportalen i stället.
IT, datorer och telefoner
Kommunikation och webb
Posterskrivare
Posterutskrifter (238 Kb)
Postermall A0 på svenska (111 Kb)
Postermall A0 på engelska (106 Kb)
Supporttekniker
Hjälp med lärosalar, hörsalar och mötesrum på Albano hanteras av universitetet centralt. Under kontorstid finns det en supporttekniker på plats som du kan nå på telefon 08-91 19 13. Han kan hjälpa dig vid tekniska problem, men även med handhavandet av AV-utrustningen. Boka gärna tid för genomgång av exempelvis hybridmöten.
Universitetskonto
Aktivera ditt universitetskonto / Uppgradera din tillitsnivå AL1=>AL2 (383 Kb)
Upphandling
Upphandling (Medarbetarwebben)
Enheten för studievägledning och utbildningsadministration
Enheten ansvarar för utbildnings- och studentrelaterade frågor. Till oss kan du vända dig med sådant som rör kursplaner, regler kring undervisning och examination, internationalisering, kursplanering, bokning av undervisningslokaler samt antagning och registrering och andra student- och studierelaterade ärenden.
Enhetschef: Kristian Pettersson
Funktionsadresser: studieadmin@psychology.su.se, phd@psychology.su.se, stvl-grund@psychology.su.se, study-master@psychology.su.se, stvl-profession@psychology.su.se, exchange@psychology.su.se och lokalbokning@psychology.su.se
Läs mer under rubriken "För lärare" här ovan!
Kalendarium
Med reservation för eventuella ändringar. Kontakta webmaster@psychology.su.se om du vill lägga till i eller korrigera listan.
Seminarier i Allmänna seminarieserien hittar du som vanligt i det externa kalendariet.
Februari
12 februari | Anna S. Tanimoto disputerar, kl. 9:00–11:00 i Hörsal 2, Hus 2 |
12 februari | Budgetutskottet, kl. 10:00–11:30 |
12 februari | Fakultetsnämnden, kl. 13:00–16:00 |
13 februari | Shanshan Xiao disputerar, kl. 9:00–11:00 |
18 februari | Utbildningsutskottet, kl. 10:00–12:00 |
19 februari | Kliniska seminarieserien, kl. 12:30–12:55 i Jordgubbe med Peter Lilliengren |
19 februari | Personalmöte, kl. 15:00–16:00 |
20 februari | Terminsdel B börjar |
24 februari | Professorsgruppen, kl. 10:00–12:00 |
Mars
4 mars | Institutionsstyrelsen, kl. 9:00–12:00 |
11 mars | Grundutbildningskollegiet, kl. 15:00–16:00 |
12 mars | Budgetutskottet, kl. 10:00–11:30 |
12 mars | Kliniska seminarieserien, kl. 12:30–12:55 i Jordgubbe (prel.) |
18 mars | Utbildningsutskottet, kl. 10:00–12:00 |
24 mars | Terminsdel C börjar |
24 mars | Professorsgruppen, kl. 10:00–12:00 |
26 mars | Fakultetsnämnden, kl. 13:00–16:00 |
April
1 april | Institutionsstyrelsen, kl. 9:00–12:00 |
2 april | Kliniska seminarieserien, kl. 12:30–12:55 i Jordgubbe (prel.) |
9 april | Personalmöte, kl. 15:00–16:00 |
16 april | Budgetutskottet, kl. 10:00–11:30 |
22 april | Utbildningsutskottet, kl. 10:00–12:00 |
23 april | Kliniska seminarieserien, kl. 12:30–12:55 i Jordgubbe (prel.) |
24 april | Grundutbildningskollegiet, kl. 15:00–16:00 |
28 april | Professorsgruppen, kl. 10:00–12:00 |
Maj
5 maj | Terminsdel D börjar |
6 maj | Institutionsstyrelsen, kl. 9:00–12:00 |
7 maj | Fakultetsnämnden, kl. 13:00–16:00 |
15 maj | Louise Bergman disputerar, kl. 9:00–11:00 (prel.) |
21 maj | Budgetutskottet, kl. 10:00–11:30 |
21 maj | Kliniska seminarieserien, kl. 12:30–12:55 i Jordgubbe med Mårten Hammarlund |
23 maj | Billy Gerdfeldter disputerar, kl. 13:00–15:00 (prel.) |
27 maj | Utbildningsutskottet, kl. 10:00–12:00 |
Juni
2 juni | Professorsgruppen, kl. 10:00–12:00 |
2 juni | Sofia Elena Bracco disputerar, kl. 10:00–12:00 (prel.) |
4 juni | Personalmöte, kl. 15:00–16:00 |
9 juni | Jan Erik Lundkvist disputerar, kl. 10:00–12:00 (prel.) |
10 juni | Institutionsstyrelsen, kl. 9:00–12:00 |
11 juni | Fakultetsnämnden, kl. 13:00–16:00 |
Se även Samhälsvetenskapliga fakultets möteskalendarium på Medarbetarwebben med tider för Lärarförslagsnämnd, Docenturnämnd, SAGA-möten, prefektmöten med mera.
Kontakt
Om du har frågor om innehållet på våra interna sidor eller vill uppdatera informationen med din specialkunskap så kontakta webbredaktören enligt nedan.
Webbredaktör

- Besöksadress
Albanovägen 12, plan 3
Senast uppdaterad: 30 januari 2025
Sidansvarig: Psykologiska institutionen