Stockholms universitet
Go to this page on our english site

Mytologi

För dig som är antagen VT2025

Grattis! Du har blivit antagen till den utbildning du sökt på Stockholms universitet och vi hoppas att du kommer att trivas med dina studier hos oss.

På den här sidan listar vi vad du behöver göra och känna till innan du börjar dina studier.

Följ de instruktioner du fått för att acceptera din plats. 

Mer information på antagning.se

 

Checklista för antagna studenter

  1. Aktivera ditt SU-konto

    Första steget för att kunna registrera dig och få tillgång till universitetets alla IT-tjänster.

  2. Registrera dig på din institution

    Registrering kan ske på olika sätt. Läs noga informationen från din institution nedan.

  3. Ta del av institutionens information

    På den här sidan hittar du det du behöver veta inför starten på din kurs eller ditt program.

Notera

Din plats kan tas tillbaka om du inte registrerar dig och deltar vid eventuellt upprop enligt anvisningarna från institutionen.

Information från institutionen

Information om upprop, registrering, lärplattform m.m. hittar du på den här sidan inom kort.

Välkomstaktiviteter

Vid terminsstart ordnar vi ett antal aktiviteter – både online och på campus – för att välkomna och introducera dig som är ny student. En av dessa är Välkomstdagen på Campus Frescati som är ett utmärkt tillfälle att bekanta sig med universitetet och andra nya studenter. Programmet riktar sig till alla nya studenter, oavsett ämne, kurs eller program. För dig som är ny student vid Institutionen för data- och systemvetenskap, DSV, arrangeras en motsvarande välkomstdag på Campus Kista.

Information som rör din utbildning får du via din kurs-/programgivande institution.

su.se/valkomstaktiviteter


Hitta hit

Stockholms universitet sträcker sig över en stor yta. Läs om vilka campus som finns och var du hittar din institution, alla undervisningslokaler, lunchställen, bibliotek, läsplatser, mm.

Hitta på campus


Läs mer

Ny student

Under utbildningen

Studenthandboken

Kårer och föreningar

Den avancerade kursen i mytologi strävar att, förutom att ge en bred kunskap i studiet av myter, ämnets teorier och metoder, även vara forskningsförberedande. Med utgångspunkt i de antika myterna lär sig studenten att kritiskt använda sig av moderna vetenskapliga teorier kring myter och mytbildande, att öva sin metodologiska förmåga att tolka antika texter och använda dem i vetenskapligt syfte, att bredda sin kunskap om myters funktion och anpassning till olika kulturer samt att analysera hur antika myter används i dagens samhälle.

  • Kursupplägg

    Undervisning

    Undervisningen består av obligatoriska föreläsningar, seminarier samt muntliga och skriftliga övningar (PM) på campus.

     

     

    Kursmål

    Efter fullgjord kurs ska du kunna:

    -Redogöra för de huvudsakliga antika myterna och hur dessa framställs i skriftliga källor och konst.
    -Tillgodogöra sig och kritiskt förhålla sig till antika textkällor och moderna teoribildning kring myter och mytbildande.
    - Visa sin förmåga att kritiskt och systematiskt analysera och bedöma antikt litterärt källmaterial.
    - Muntligt och skriftligt (PM) redogöra för innehållet i aktuell forskning inom ett specialområde som utses av examinator.
     

    Examination

    Kursen examineras genom hemskrivning, muntliga redovisningar och skriftliga inlämninsuppgifter (PM) i samband med seminarierna.

  • Schema

    Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen.
  • Kurslitteratur

    Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart.

    Fastställd av institutionsstyrelsen 9-12-2014

    Litteratur markerad såsom PDF laddas ned genom SUB (obs! inloggning krävs)

    • J. Alaux, ’Acting myth: Athenian Drama’, i A Companion to Greek Mythology, ed. K. Dowden & N. Livingstone, Blackwell 2011, s. 141-156. PDF
    • J. Bremmer, ’A Brief history of the Study of Greek Mythology’, i A Companion to Greek Mythology, ed. K. Dowden & N. Livingstone, Blackwell 2011, s. 527-547. PDF
    • C. Calame, ’Greek Myth and Greek religion’, i The Cambridge Companion to Greek Mythology, ed. R. D: Woodard, Cambridge 2009, s. 259-285. PDF
    • K. Dowden, ’Olympian Gods, Olympian Pantheon’, i A Companion to Greek Religion, ed. D. Ogden, Blackwell 2007, s. 41-55. PDF
    • K. Dowden & N. Livingstone, ’Thinking through Myth, Thinking Myth Through’, A Companion to Greek Mythology, ed. K. Dowden & N. Livingstone, Blackwell 2011, s. 3-23. PDF
    • M. Fox, ’The myth of Rome’, i A Companion to Greek Mythology, ed. K. Dowden & N. Livingstone, Blackwell 2011, s. 243-263. PDF
    • F. Graf, ’Myths in Christian Authors’, i A Companion to Greek Mythology, ed. K. Dowden & N. Livingstone, Blackwell 2011, s. 319-337. PDF
    • S. Guettel Cole, ’Finding Dionysus’, A Companion to Greek Religion, ed. D. Ogden, Blackwell 2007, s. 327-341. PDF
    • J. Hall, ’Politics and Greek Myth’, i The Cambridge Companion to Greek Mythology, ed. R. D: Woodard, Cambridge 2009, s. 331-354. PDF
    • L. Hardwick, ’Ancient Amazons – Heroes, Outsiders or Women?’, Greece and Rome vol. 37, 1990, 14-36. PDF (JSTOR)
    • C. W. Hedrick, ’Religion and Society in Classical Greece’, i A Companion to Greek Religion, ed. D. Ogden, Blackwell 2007, s. 283-296. PDF.
    • A. Henrichs, ’What is a Greek God?’, i Gods of ancient Greece: Identities and transformations, eds. J. N. Bremmer & A. Erskine, Edinburgh University Press 2012, s. 19-39. PDF
    • M.P.O. Morford, R.J.Lenardon & M. Sham, Classical Mythology. Oxford University Press 2015. (International tenth edition, ISBN 978-0-19-999739-8). 806 s.
    • Z. Newby, ’Displaying Myth for Roman eyes’, A Companion to Greek Mythology, ed. K. Dowden & N. Livingstone, Blackwell 2011, s. 265-281. PDF
    • G. Nagy, ’Homer and Greek Myth’, The Cambridge Companion to Greek Mythology, ed. R. D: Woodard, Cambridge 2009, s. 52-82. PDF
    • S. Woodford, Images of Myths in Classical Antiquity, Cambridge University Press 2002, 332 s.
    • Samt litteratur enl. lärarens urval

    Referenslitteratur

    • M. P. Nilsson, Olympen, Norstedts Akademiska förlag 2003, 285 s.
    • The Wor ld of Athens. An introduction to Classical Athenian culture (joint association of Classical teacher’s Greek course). Cambridge 1984, 408 s.
    • The Wor ld of Rome. An introduction to Roman culture, utg. P. Jones & K. Sidwell. Cambridge 1999, 399 s.
  • Kursrapporter

  • Kontakt

     

     

    Kursansvarig
    Studievägledare
    Utbildningsadministratör