Att undervisa i samhällsorienterande ämnen för grundlärarutbildningen årskurs 4-6
De samhällsorienterande ämnena i skolan fokuserar på olika aspekter av verkligheten. Kursen behandlar sådan kunskap och förmåga som krävs för att såväl självständigt som i samverkan med andra arbeta som lärare i samhällsorienterande ämnen i årskurs 4-6.
Kursen behandlar relevant ämnesinnehåll, ämnesdidaktisk forskning, undervisning och bedömning i de samhällsorienterande ämnena, historia, religionskunskap, samhällskunskap och geografi i grundskolans årskurs 4-6. Särskilt fokuseras i undervisningen ämneskunnande och undervisning i relation till styrdokument.
I kursen används varierade arbetsformer och arbetssätt för att underlätta perspektivtagande samt ge möjlighet till kreativt och kritiskt tänkande. Kursen som består av fyra delkurser kopplade till respektive skolämne syftar till att ge grundläggande ämneskunskaper med inriktning på att kunna organisera undervisning. Dessa delkurser berör respektive skolämnes aktuella kärna och identitet. Delkurserna omfattar ett vidare ämnesinnehåll än det som ingår i de fyra skolämnenas kursplaner. I varje delkurs berörs förståelse och användning av aktuella centrala ämnesdidaktiska begreppen. Den femte delkursen berör de samhällsorienterande ämnenas förutsättningar och beröringspunkter.
-
Kursupplägg
När kursen startat används Stockholms universitets nätbaserade lärplattform Athena för kursinformation, kursuppgifter och inlämningar.
Delkurser
Kursen består av fem delkurser:
- Historia med ämnesdidaktik, 6 hp
Delkursen behandlar kunskaper och förmågor som är centrala i undervisning om mänskliga samhällen ur ett historiskt perspektiv. Delkursen ger centrala historiska kunskaper om de kunskapsområden som behandlas i årskurs 4–6 samt historiedidaktiska begrepp och teorier som ger förutsättningar för planering, genomförande och utvärdering av undervisning i historia. Delkursen fokuserar på tre innehållsliga teman: i) Kulturmöten och statsbildning i Norden, cirka 800–1500, ii) Maktförhållanden och levnadsvillkor i Norden, cirka 1500–1800, iii) Folkökning, ändrade maktförhållanden och emigration, cirka 1800–1900. Historiedidaktiska begrepp och teorier som tankeredskap, källkritik, historieanvändning och historiemedvetande används genomgående för att didaktisera innehållet. - Religionskunskap med ämnesdidaktik, 6 hp
Delkursen behandlar kunskaper och förmågor som är centrala i undervisning om mänskliga samhällen ur ett tros- och livfrågeperspektiv. Delkursen ger centrala religionsvetenskapliga kunskaper om de kunskapsområden som behandlas i årskurs 4–6 samt religionsdidaktiska begrepp och teorier som ger förutsättningar för planering, genomförande och utvärdering av undervisning i religionskunskap. Delkursen fokuserar på tre innehållsliga teman: i) Religion och livsåskådningar nu och förr, ii) Levnadsregler, ritualer och högtider, iii) Livsfrågor och etik. Religionsdidaktiska begrepp och teorier används genomgående för att didaktisera innehållet och behandla samspelet mellan individ, grupp och samhälle i termer av livsåskådningar och religion. - Samhällskunskap med ämnesdidaktik, 6 hp
Delkursen behandlar kunskaper och förmågor som är centrala i undervisning om mänskliga samhällen ur ett samtidsperspektiv. Delkursen ger centrala politiska, ekonomiska, sociala och rättsliga kunskaper om de kunskapsområden som behandlas i årskurs 4–6 samt samhällskunskapsdidaktiska begrepp och teorier som ger förutsättningar för planering, genomförande och utvärdering av undervisning i samhällskunskap. Delkursen fokuserar på fyra innehållsliga teman: i) Mänskliga rättigheter och demokrati, ii) Politiska och rättsliga perspektiv i Sverige, iii) Välfärdssamhället och samhällsekonomin, iv) Informationshantering. Samhällskunskapsdidaktiska begrepp och teorier som tankeredskap, källtillit och medborgarbildning används genomgående för att didaktisera innehållet och behandla det nutida samspelet mellan individ, grupp och samhälle. - Geografi med ämnesdidaktik, 6 hp
Delkursen behandlar kunskaper och förmågor som är centrala i undervisning om samhällen ur ett geografiskt perspektiv, särskilt sambanden människa-samhälle-natur. Delkursen ger centrala kunskaper om de kunskapsområden som behandlas i årskurs 4–6 samt geografididaktiska begrepp och teorier som ger förutsättningar för planering, genomförande och utvärdering av undervisning i geografi. Delkursen fokuserar på tre innehållsliga teman: i) Geografiska förhållanden, mönster och processer, ii) Hållbar utveckling, iii) Geografins metoder och verktyg. Geografididaktiska begrepp och teorier som tankeredskap och fältstudier används för att didaktisera innehållet och behandla sambanden mellan natur, samhälle och människa. - De samhällsorienterande ämnenas didaktik, 6 hp
Delkursen behandlar de gemensamma dragen mellan SO-ämnena, men också de enskilda ämnenas särart. Kursen berör också olika arbetssätt för att fördjupa elevers förståelse både i de enskilda ämnena och i ämnesöverbryggande teman. Vidare berörs formativ undervisning, språkliga aspekter av undervisning i SO-ämnena samt begreppsbildning.
Undervisning
Kursen genomförs som distansstudier på halvfart. Distansformen på kursen innebär att undervisningen är förlagd till obligatoriska seminarieträffar via det digitala mötesverktyget Zoom.
Vid seminarieträffarna behandlas kursens innehåll genom föreläsningar, seminarier, redovisningar och gruppdiskussioner. Mellan seminarieträffarna pågår kursens undervisning och aktiviteter i form av självstudier med inläsning av kurslitteratur, obligatoriska inlämningsuppgifter och diskussioner samt genom att ta del av inspelade föreläsningar på lärplattformen Athena.
Examination
Delkurs 1-4 examineras genom skriftlig hemtentamen.
Delkurs 5 examineras genom muntlig redovisning av temaarbete, opponering på andras temaarbeten, samt skriftlig hemtentamen.
Betygskriterier HV46FV gäller från HT 2023 (399 Kb)
Examinator
- Historia med ämnesdidaktik, 6 hp
-
Schema
Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen. -
Kurslitteratur
Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart. -
Kursrapporter
-
Kontakt
Kursansvarig lärare
Özlem Erdogan, ozlem.erdogan@su.seStudievägledning
studievagledning.did@su.seUtbildningsadministration
kursadmin.did@su.se