Stockholms universitet
Go to this page on our english site

Marknadsjuridiska perspektiv

Kursen Marknadsjuridiska perspektiv fokuserar på det regelverk som är av intresse för reglering av reklam och PR-åtgärder och berör främst marknadsföringslagstiftningen och immaterialrätt.

reklam
Foto: Michael Erhardsson/Mostphotos

Kursen Marknadsjuridiska perspektiv ges inom ramen för Kandidatprogrammet i marknadskommunikation vid Företagekonomiska institutionen/ Stockholm Business School.

Läs mer om Kandidatprogram i marknadskommunikation (GI)

Marknadsföringsrätten avser lagregler och rättspraxis som beskriver hur reklam och marknadsföring ska vara utformad. Den centrala lagen på området är marknadsföringslagen. Här stadgas att reklam ska vara förenlig med god marknadsföringssed som inbegriper lagar, rättspraxis, etiska regler, branschkutym och inte minst EU-rätten. I marknadsföringslagen finns även bestämmelser om aggressiv marknadsföring, reklamidentifiering och sändarangivelse, köperbjudanden, vilseledande efterbildningar, vilseledande om priser, jämförande reklam, direktmarknadsföring, sms- och e-postreklam mm. Till marknadsföringsrätten finns även speciallagstiftning kopplad såsom konsumentkreditlagen, distansavtalslagen, alkohollagen, tobakslagen, läkemedelslagen, spellagen och radio- och tv-lagen.

Av betydelse för god marknadsföringssed är även etiska regler och koder. Här finns exempelvis Internationella handelskammarens (ICC) grundregler för reklam. ICC-koden används bland annat av Reklamombudsmannen, RO, vid bedömningar av reklam som anmälts till RO. 

Företagets marknadsföring omfattas inte bara av regler om reklam, kommersiell kommunikation och affärsmetoder. Vid utformning av annonser, kampanjer och annan marknadskommunikation kan det ofta vara viktigt att beakta angränsande rättsområden, såsom immaterialrätt, yttrandefrihet, personlig Sida 1 av 3 integritet. Kursen kommer att beröra samtliga områden men kommer att fokusera på immaterialrättsliga frågor, med fokus på upphovsrätt, varumärkesrätt och design som är av central betydelse för utformning av reklam.

Kursen kommer även att diskutera regelverket utifrån nya kommunikationskanaler som sociala medier och även ny teknik, AI.

  • Kursupplägg

    Kursens lärandemål, lärandeaktiviteter och examination beskrivs i kursplanen. Kursplanen är på så vis det dokument som anger ramarna för kursens innehåll och utformning. Aktuell kursplan finns i den högra spalten under rubrik "Kursplan - Juridiskt dokument" (alt. mot slutet av denna sida om du sitter på en mobil enhet).

    Se aktuell kursplan

    Undervisning

    Undervisningen ges i form av en kombination av föreläsningar, seminarier, grupparbete samt en betydande andel självstudier. Kursens pedagogiska utgångspunkt är ”flipped classroom” vilket förutsätter ett aktivt deltagande av studenterna vid samtliga undervisningstillfällen.

    Examination

    Examination sker genom individuell skriftlig tentamen och muntlig framställan vid seminarier.

  • Kontakt

    Kurskontakt:
    E-post: markjurd@juridicum.su.se

    Kursadministratör: 
    Ida Boström

    Kursföreståndare: 
    Frantzeska Papadopoulou