Medie- och kommunikationsvetenskap I, 30 hp

Om utbildningen

Grundkursen ger en bred orientering inom medie- och kommunikationsvetenskap där mediernas roll i samhälle och kultur studeras. Mediernas produktionsvillkor och deras innehåll samt dess användning i ett historiskt och samtida perspektiv belyses. Kursen riktar in sig på både traditionella massmedier, som press, radio och TV men även på digitala medier och nyare medieformer. Metoder för att kritiskt analysera medieinnehåll och användning ges stort utrymme.

Om ämnet: Medie- och kommunikationsvetenskap

Medie- och kommunikationsvetenskap

För 15 år sedan hade i stort sett endast medieföretag medierelationer, men i och med det förändrade medielandskapet där nya medier skapar förutsättningar för alla organisationer och företag att kommunicera med publiken/ konsumenterna/användarna via, exempelvis, sociala medier så krävs kunskaper om medier och medieanvändning. Det är bland annat dessa kunskaper du får om du läser medie- och kommunikationsvetenskap vid Stockholms universitet. Medie- och kommunikationsvetenskap är ett teoretiskt ämne där du studerar bland annat mediernas strukturer och utveckling, populärkultur, digitala och sociala medier, samt globaliseringens inverkan på medier, kultur och samhälle.

Studier i medie- och kommunikationsvetenskap vid Stockholms universitet ger en bred förståelse för mediernas framväxt, betydelse och förändringar i Sverige och globalt.

ARBETSMARKNAD Arbetsmarknaden för medievetare är bred och du kan jobba i stort sett i vilken organisation som helst där kunskap om medier är av betydelse. Utbildningen ger exempelvis goda förutsättningar för att jobba med kvalificerad omvärldsbevakning där medier och medieanvändning står i fokus.

EXAMEN su.se/examen

Om intresseområdet: Medier och kommunikation

Vi lever i ett samhälle där kommunikation blir allt viktigare. Inom intresseområdet Medier och kommunikation kan du bland annat studera journalistik där du lär dig samhällsgranskning och dokumentärt berättande. Vill du följa och förstå mediernas utveckling i det snabbt förändrade medielandskapet studerar du medie och kommunikationsvetenskap. Är du mer orienterad åt att arbeta med kommunikation mot marknaden studerar du reklam och PR.

De här utbildningarna gör dig konkurrensmässig på en mängd olika områden inom medier och kommunikation.

Utbildningsansvarig institution

Institutionen för mediestudier