Stockholms universitet
Go to this page on our english site

Provkonstruktion och bedömning av språkfärdighet

Kursen syftar till att ge verksamma språklärare ökad medvetenhet om bedömning av språkfärdighet samt färdigheter i att konstruera prov. Aktuella teorier bakom konstruktionen av prov i andra/främmande språk behandlas och dessa kopplas till praktiska moment i provkonstruktion som diskussion av testspecifikationer, utprovning, analys, bedömning och validering.

Student i hörsal får ett papper av lärare. Foto: Niklas Björling
Foto: Niklas Björling

Kursen syftar till att sätta in provkonstruktion och bedömning i ett pedagogiskt sammanhang men att även i viss mån granska alternativa  bedömningsformer. Tonvikten i kursen ligger på att dels ge en översikt över och diskutera testteori och begrepp, dels koppla aktuella teorier bakom konstruktionen av prov i svenska, svenska som andraspråk eller främmande språk till praktiska moment i provkonstruktion som konstruktdefinition, testspecifikationer, utprovning, analys, bedömning och validering. Kursen ger även visst historiskt perspektiv på hur synen på språkförmåga och bedömning har utvecklats, men har sin tyngdpunkt i situationen idag.

Kursen är användbar för den som i professionella sammanhang, främst inom utbildning, behöver konstruera prov och bedöma språkfärdighet.