Kritiska studier av kunskap om didaktiska fenomen
Kursen tar sin utgångspunkt i kritiska analyser av hur olika forskningsproblem och studieobjekt perspektiveras, synliggörs, kommuniceras och formar den kunskap som presenteras i olika studier inom didaktik/pedagogik som vetenskap.
Studenterna får arbeta med att tillämpa kritiska perspektiv på ett antal utvalda studier och diskutera etiska aspekter i relation till didaktisk/pedagogisk forskning.
Kursen är upplagd efter fyra olika aspekter med utgångspunkt i kursplanen:
- Reflektion över olika perspektiv i didaktisk/pedagogisk forskning
- Reflektion över etiska och samhälleliga aspekter i relation till design av didaktisk/pedagogisk forskning
- Reflektion över metodologier i didaktisk/pedagogisk forskning
- Reflektion över forskningsdesign och koherens i didaktiska/pedagogiska forskningsrapporter
- Förväntade resultat i kursen är att studenten kan:
- kritiskt problematisera hur kunskap konstrueras med hänsyn till olika teorier och metodologier,
- kritiskt analysera utvalda studiers kunskapsbidrag med fokus på forskningsproblem, studieobjekt, teoretiska antaganden och metodologisk forskningsdesign samt koherens,
- identifiera och kritiskt diskutera samhälleliga och etiska aspekter i relation till design av didaktisk/pedagogisk forskning.
För dig som är antagen HT2023
Grattis! Du har blivit antagen till den utbildning du sökt på Stockholms universitet och vi hoppas att du kommer att trivas med dina studier hos oss.
På den här sidan listar vi vad du behöver göra och känna till innan du börjar dina studier.
Följ de instruktioner du fått för att acceptera din plats.
Mer information på antagning.se
Checklista för antagna studenter
-
Aktivera ditt SU-konto
Första steget för att kunna registrera dig och få tillgång till universitetets alla IT-tjänster.
-
Registrera dig på din institution
Registrering kan ske på olika sätt. Läs noga informationen från din institution nedan.
-
Ta del av institutionens information
På den här sidan hittar du det du behöver veta inför starten på din kurs eller ditt program.
Notera
Din plats kan tas tillbaka om du inte registrerar dig och deltar vid eventuellt upprop enligt anvisningarna från institutionen.
Information från institutionen - kurser
Välkommen att studera hos oss!
Vi har obligatorisk webbregistrering mellan 14-21 augusti
När du har aktiverat ditt universitetskonto kan du registrera dig här: https://www.student.ladok.se/student/loggain
Information om hur du aktiverar ditt universitetskonto finns här: su.se/nystudent
Du hittar all information om terminsstarten och kontaktuppgifter på institutionens webbplats
Välkommen!
Välkomstaktiviteter
Vid terminsstart ordnar vi ett antal aktiviteter – både online och på campus – för att välkomna och introducera dig som är ny student. En av dessa är Välkomstdagen på Campus Frescati som är ett utmärkt tillfälle att bekanta sig med universitetet och andra nya studenter. Programmet riktar sig till alla nya studenter, oavsett ämne, kurs eller program. För dig som är ny student vid Institutionen för data- och systemvetenskap, DSV, arrangeras en motsvarande välkomstdag på Campus Kista.
Information som rör din utbildning får du via din kurs-/programgivande institution.
Hitta hit
Stockholms universitet sträcker sig över en stor yta. Läs om vilka campus som finns och var du hittar din institution, alla undervisningslokaler, lunchställen, bibliotek, läsplatser, mm.
Läs mer
Studenterna får arbeta med att tillämpa kritiska perspektiv på ett antal utvalda studier och diskutera etiska aspekter i relation till didaktisk/pedagogisk forskning.
Kursen är upplagd efter fyra olika aspekter med utgångspunkt i kursplanen:
- Reflektion över olika perspektiv i didaktisk/pedagogisk forskning
- Reflektion över etiska och samhälleliga aspekter i relation till design av didaktisk/pedagogisk forskning
- Reflektion över metodologier i didaktisk/pedagogisk forskning
- Reflektion över forskningsdesign och koherens i didaktiska/pedagogiska forskningsrapporter
- Förväntade resultat i kursen är att studenten kan:
- kritiskt problematisera hur kunskap konstrueras med hänsyn till olika teorier och metodologier,
- kritiskt analysera utvalda studiers kunskapsbidrag med fokus på forskningsproblem, studieobjekt, teoretiska antaganden och metodologisk forskningsdesign samt koherens,
- identifiera och kritiskt diskutera samhälleliga och etiska aspekter i relation till design av didaktisk/pedagogisk forskning.
-
Kursupplägg
Studiehandledning
Studiehandledning_ht2022 (299 Kb)
Studiehandledning_ht2021 (820 Kb)
Studiehandledning_ht2020 (300 Kb)
-
Schema
Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen. -
Kurslitteratur
Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart.
-
Kursrapporter
-
Kontakt
Kursansvarig
Tore West
E-post: tore.west@edu.su.seKursadministration
Peter Skoglund
E-post: peter.skoglund@edu.su.se