Kritiska studier av kunskap om didaktiska fenomen
Kursen tar sin utgångspunkt i kritiska analyser av hur olika forskningsproblem och studieobjekt perspektiveras, synliggörs, kommuniceras och formar den kunskap som presenteras i olika studier inom didaktik/pedagogik som vetenskap.
Studenterna får arbeta med att tillämpa kritiska perspektiv på ett antal utvalda studier och diskutera etiska aspekter i relation till didaktisk/pedagogisk forskning.
Kursen är upplagd efter fyra olika aspekter med utgångspunkt i kursplanen:
- Reflektion över olika perspektiv i didaktisk/pedagogisk forskning
- Reflektion över etiska och samhälleliga aspekter i relation till design av didaktisk/pedagogisk forskning
- Reflektion över metodologier i didaktisk/pedagogisk forskning
- Reflektion över forskningsdesign och koherens i didaktiska/pedagogiska forskningsrapporter
- Förväntade resultat i kursen är att studenten kan:
- kritiskt problematisera hur kunskap konstrueras med hänsyn till olika teorier och metodologier,
- kritiskt analysera utvalda studiers kunskapsbidrag med fokus på forskningsproblem, studieobjekt, teoretiska antaganden och metodologisk forskningsdesign samt koherens,
- identifiera och kritiskt diskutera samhälleliga och etiska aspekter i relation till design av didaktisk/pedagogisk forskning.
-
Kursupplägg
Studiehandledning
Studiehandledning PEA437 (262 Kb)
Studiehandledning_ht2023 (294 Kb)
Studiehandledning_ht2022 (299 Kb)
Studiehandledning_ht2021 (820 Kb)
Studiehandledning_ht2020 (300 Kb)
-
Schema
Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen. -
Kurslitteratur
Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart.
-
Kursrapporter
-
Kontakt
Kursansvarig
Tore West
E-post: tore.west@edu.su.seKursadministration
Thérèse Nicander
E-post: therese.nicander@edu.su.se