Stockholms universitet
Go to this page on our english site

Psykoterapi och psykologisk behandling, 4: Teori, tillämpning och klinik

Kursen innehåller en fortsatt breddning och fördjupning i teori och behandlingsmetod, dels med avseende på mer omfattande och komplex psykologisk problematik, dels kring olika tillämpningsområden där psykologiskt behandlingsarbete kan vara aktuellt.

Kursen ges i två alternativ – psykodynamisk psykoterapi (PDT) samt kognitiv beteendeterapi (KBT), där studenten följer det alternativ som valts för kursen Psykoterapi och Psykologisk behandling 2.

Gemensam undervisning sker för ämnesinnehåll som är övergripande för båda inriktningarna. Teori och tillämpning samt handlett klientarbete läses inom en och samma inriktning.

Kursen består av följande delar:

Delkurs 1a: Teori och tillämpning, KBT T9, 9.5 hp

Delkurs 1b: Teori och tillämpning, PDT T9, 9.5 hp

Delkurs 2: Handlett klientarbete, T9, 4.5 hp

Delkurs 3: Egen psykoterapi 1 hp

  • Kursupplägg

    Du som är registrerad på kursen hittar schema och övrig kursinformation samt kurskommunikation i lärplattformen Athena. Där loggar du in med ditt universitetskonto.

    Kursen ges på termin 9.

    Delkurser

    KBT - Kognitiv beteendeterapi

    Kursanvisningar:

    Teori och tillämpning, KBT, 9,5 hp, HT 2024 (190 Kb)

    Handlett klientarbete, KBT, 4,5 hp, HT 2024 (157 Kb)

    Teori och tillämpning, KBT, 9,5 hp, VT 2025 (189 Kb)

    Handlett klientarbete, KBT, 4,5 hp, VT 2025 (179 Kb)

    Egen psykoterapi, 1 hp

    PDT - Psykodynamisk psykoterapi

    Kursanvisningar:

    Teori och tillämpning, PDT, 9,5 hp, HT 2024 (150 Kb)

    Handlett klientarbete, PDT, 4,5 hp, HT 2024 (238 Kb)

    Teori och tillämpning, PDT, 9,5 hp, VT 2025 (165 Kb)

    Handlett klientarbete, PDT, 4,5 hp, VT 2025 (266 Kb)

    Egen psykoterapi, 1 hp

    Undervisning

    Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och gruppövningar samt handlett klientarbete.

    Handlett klientarbete (inom PDT eller KBT) sker i mindre grupper och omfattar totalt 40 timmar handledning i grupp. I normalfallet ingår studenten i en och samma grupp under 3 terminer.

    Deltagande i handlett klientarbete, seminarier, gruppövningar samt vissa föreläsningar är obligatoriska inslag i kursen.

    Vissa undervisningspass kan ske på distans, vilket framgår av kursens schema.

    För mer detaljerad information hänvisas till kursanvisning.

    Förväntade studieresultat

    För godkänt resultat på Delkurs 1a: Teori och tillämpning, KBT T9, 9.5 hp, ska studenten kunna:

    • redogöra för teorier och modeller för fallformulering, samt identifiera behandlingstekniker och behandlingsformat, specifikt vad gäller mer omfattande och komplex psykologisk problematik
    • fortlöpande integrera inriktningsspecifika samt generiska färdigheter med självkännedom och empati samt fortlöpande kritiskt utvärdera en behandlingsplan
    • utifrån insamlad kunskap presentera fallbeskrivningar på fördjupad nivå, samt kritisk värdera det genomförda psykoterapeutiska arbetet utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet, samt belysa och värdera etiska aspekter
    • integrera och tillämpa de samlade kunskaper och färdigheter som utvecklats under kurserna Psykoterapi och psykologisk behandling 1 – 4, samt identifiera sitt fortsatta behov av utveckling och lärande
    • i enlighet med vald metod planera och avsluta behandlingsarbetet på ett professionellt sätt
    • applicera ett forskningsetiskt resonemang kring kliniska verksamheter där forskning och utvärdering bedrivs.

    För godkänt resultat på Delkurs 1b: Teori och tillämpning, PDT T9, 9.5 hp, ska studenten kunna:

    • redogöra för teorier och modeller för fallformulering, samt identifiera behandlingstekniker och behandlingsformat, specifikt vad gäller mer omfattande och komplex psykologisk problematik
    • fortlöpande integrera inriktningsspecifika samt generiska färdigheter med självkännedom och empati samt fortlöpande kritiskt utvärdera en behandlingsplan
    • utifrån insamlad kunskap presentera fallbeskrivningar på fördjupad nivå, samt kritisk värdera det genomförda psykoterapeutiska arbetet utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet, samt belysa och värdera etiska aspekter
    • integrera och tillämpa de samlade kunskaper och färdigheter som utvecklats under kurserna Psykoterapi och psykologisk behandling 1 – 4, samt identifiera sitt fortsatta behov av utveckling och lärande
    • i enlighet med vald metod planera och avsluta behandlingsarbetet på ett professionellt sätt
    • applicera ett forskningsetiskt resonemang kring kliniska verksamheter där forskning och utvärdering bedrivs.

    För godkänt resultat på Delkurs 2: Handlett klientarbete, T9, 4.5 hp, ska studenten kunna:

    • redogöra för teorier och modeller för fallformulering, samt identifiera behandlingstekniker och behandlingsformat, specifikt vad gäller mer omfattande och komplex psykologisk problematik
    • fortlöpande integrera inriktningsspecifika samt generiska färdigheter med självkännedom och empati samt fortlöpande kritiskt utvärdera en behandlingsplan
    • utifrån insamlad kunskap presentera fallbeskrivningar på fördjupad nivå, samt kritisk värdera det genomförda psykoterapeutiska arbetet utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet, samt belysa och värdera etiska aspekter
    • integrera och tillämpa de samlade kunskaper och färdigheter som utvecklats under kurserna Psykoterapi och psykologisk behandling 1 – 4, samt identifiera sitt fortsatta behov av utveckling och lärande
    • i enlighet med vald metod planera och avsluta behandlingsarbetet på ett professionellt sätt.

    För godkänt resultat på Delkurs 3: Egen psykoterapi 1 hp, ska studenten kunna:

    • utifrån egna erfarenheter beskriva betydelsen av att ingå och fullfölja ett psykoterapeutiskt kontrakt med ramar och målsättning, samt utifrån klientens perspektiv redogöra för hur ett terapeutiskt förhållningssätt och terapeutens personlighet och samtalets form samverkar till att skapa en psykoterapeutisk process
    • redogöra för hur deltagandet i en psykoterapeutisk process påverkat det egna professionella förhållningssättet
    • på ett fördjupat sätt reflektera över hur förändrade tanke- och handlingsmönster påverkat det egna klientarbetet och lärandet under terapikursen
    • reflektera över hur egenterapin påverkat självkännedomen rörande egna styrkor och svagheter, samt visa en empatisk förståelse för klientperspektivet.

    Examination

    Delkurs 1a: Teori och tillämpning, KBT T9, 9.5 hp, examineras genom salstentamen.

    Delkurs 1b: Teori och tillämpning, PDT T9, 9.5 hp, examineras genom hemtentamen.

    Delkurs 2: Handlett klientarbete, T9, 4.5 hp, examineras genom bedömning av färdighetstränande moment, bedömning av deltagande i handledning samt bedömning av prestation i terapisituationen på basis av såväl inspelat material som av muntliga och skriftliga rapporter.

    Delkurs 3: Egen psykoterapi 1 hp, examineras genom 1) inlämnat intyg i original från psykoterapeuten/-erna, som styrker att studenten gått i en terapi som motsvarar kurskraven samt 2) ett skriftligt PM, där studenten reflekterar kring hur erfarenheterna i egenterapin bidragit till lärande och procedurell kunskapsinhämtning, och hur denna länkats till det egna kliniska arbetet och i handledningssituationen. PM kan lämnas in först efter att fördjupningskursen och det handledda klientarbetet är avslutade.
     

    Principer och rutiner för underkännande eller avbrytande av klientarbetet

    I normalfallet sätts betyg efter genomgången delkurs. I särskilda fall kan dock ett underkännande komma i fråga under pågående delkurs. Examinator kan avbryta klientarbetet och även underkänna en student under pågående kurs, om handledare och examinator tillsammans gör bedömningen att studenten begår allvarliga misstag i kontakt med klienter, eller att det finns risk för att studenten i sitt klientarbete kan skada annan person.

    Läs mer i kursplanen och kursanvisningarna.

    Examinator

    KBT - Kognitiv beteendeterapi

    Kursansvariga lärare: Therese Anderbro, therese.anderbro@psychology.su.se, Malin Levin, malin.levin@psychology.su.se, och Charlotta Björklind, charlotta.bjorklind@psychology.su.se

    PDT - Psykodynamisk psykoterapi

    Kursansvariga lärare: Charlotta Björklind, charlotta.bjorklind@psychology.su.se och Herman Daniels, herman.daniels@psychology.su.se.

  • Schema

    Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen.
  • Kurslitteratur

    Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart.

    Kurslitteratur fastställs av Psykologiska institutionens styrelse.

    En komplett lista över kursens obligatoriska litteratur hittar du i kursanvisningarna.

    Dessa ska finnas tillgängliga två månader före kursstart. Om anvisningar för en tidigare termin visas under rubriken Kursupplägg så kontrollera med kursansvarig lärare innan du beställer inläsning eller köper dyra kursböcker.

  • Kursrapporter

  • Mer information

  • Kontakt

    Kontaktuppgifter till kursansvarig lärare hittar du ovan under Kursupplägg => Examinator. Registrerade studenter använder i första hand Athena för lärarkommunikation.

    Nedan hittar du kontaktuppgifter till kursens huvudansvariga på studentexpeditionen samt studievägledare.

    Fler kontaktuppgifter

    Studieadministrationen - Psykologprogrammet
    Studievägledare för Psykologprogrammet