Masterprogram i Marknadskommunikation, 120 hp

Om utbildningen

Drawing on the School’s long-standing expertise in marketing communication—not least the heritage from the former department of Advertising and PR that has now merged with Stockholm Business School—this Master’s programme takes a broad approach to marketing communication by exploiting the multi-disciplinary nature of the theoretical areas of marketing communication and traditional marketing research.

With a basis in the social sciences and humanities, the programme gives a theoretically grounded and practically relevant basis from which to critically analyse, understand, and work with marketing communication, advertising and PR. After graduation students will be prepared for doctoral studies as well as for work within marketing communication in the broadest sense in private businesses, governmental agencies, or in non-governmental organisations.

During the third semester students can choose to do an internship, go on an exchange semester abroad or take electives at the university.

Stockholm Business School use GMAT and/or GRE as a selection tool for all masters programmes.

Step one: Upload your score report on your account at universityadmission.se.

Step two: Make sure your test-center submits your verified result to SBS.

For more information please look at SBS website.

Om ämnet: Reklam och PR

Reklam och PR

Reklam och PR är en viktig och central del av en organisations uppträdande på en marknad; utvidgat kan man säga att reklam och PR utgör den kommunikativa delen av en organisations framträdande i samhället. Reklam och PR är på det viset en dominerande och angelägen del av samhällets och organisationers funktionssätt i en marknadsekonomi. Du får genom studier av reklam och PR en djupare förståelse för de processer och strategier som ligger bakom all marknadskommunikation. Du får även kunskap om den lagstiftning som rör marknadskommunikation samt förståelse för samband med andra intressenter som till exempel organisationer, ideella föreningar och konsumenter.

Marknadskommunikation inkluderar både samhällsinformation och kommersiellt betingade budskap. Det kan röra sig både om enkla meddelanden och komplicerade kommunikationssituationer internt eller externt i en organisation. Studier av reklam och PR tar avstamp i organisationers inre liv och i människors vardag. Fokus ligger på kommunikation och konsumtion, båda två inkluderade i strategisk planering eller organisatoriska områden inom privata eller offentliga sektorn.

(Reklam och PR I och II överlappar till stor del med Företagsekonomi I och II).

ARBETSMARKNAD Kunskaper i ämnet reklam och PR ger dig tillgång till en bred arbetsmarknad, inom det privata näringslivet, den offentliga sektorn och ideella organisationer. Studerar du reklam och PR kan du till exempel arbeta som creative director, marknadskommunikatör, PR strateg, marknadschef, pressansvarig etc.

EXAMEN su.se/examen

Om ämnet: Företagsekonomi

Företagsekonomi

Ämnet företagsekonomi inkluderar mycket mer än man kan tro. Det handlar inte bara om siffror och teori utan om hur vårt samhälle fungerar och påverkas av individer, organisationer och omvärlden samt hur dessa interagerar med varandra. En viktig del av utbildningen i ämnet handlar om ditt sätt att se på processer och företeelser omkring dig att du kan analysera, tolka och förändra samt har en mångsidig bild av din omvärld. Det handlar även om hur du ser på dig själv och din plats i samhället och världen vi vill att du ska reflektera och ifrågasätta med en etisk självmedvetenhet i centrum.

Rent konkret ger studier i företagsekonomi dig kunskap om hur företag och andra organisationer fungerar, deras roll i samhället och hur de på bästa sätt kan nå sina uppsatta mål. Du får lära dig hur man leder, organiserar, marknadsför, redovisar, finansierar och kommunicerar i företag och organisationer. Du får även kunskap om strategier för utvecklande av verksamheter och analys av företag och organisationer. De frågor som behandlas är användbara inom det privata näringslivet, den offentliga sektorn och ideella organisationer. Vi på Företagsekonomiska institutionen har en bred definition av ämnet och försöker ständigt utmana rådande idéer och bredda vårt utbud av utbildningar. Vi erbjuder bland annat program inom reklam och PR samt företagsekonomi med statsvetenskap eller språk. Allt för att du som student ska vara väl förberedd för arbete på en marknad i ständig förändring som kräver flexibilitet, kreativitet och bred kunskap.

ARBETSMARKNAD Kunskaper i ämnet företagsekonomi ger dig tillgång till en bred arbetsmarknad, inom det privata näringslivet, den offentliga sektorn och ideella organisationer. Vanliga yrken för företagsekonomer är: marknadsförare, ekonomichef, personalchef, försäljningschef, revisor, controller, finansanalytiker, konsult och egen företagare.

EXAMEN su.se/examen

Om intresseområdet: Medier och kommunikation

Vi lever i ett samhälle där kommunikation blir allt viktigare. Inom intresseområdet Medier och kommunikation kan du bland annat studera journalistik där du lär dig samhällsgranskning och dokumentärt berättande. Vill du följa och förstå mediernas utveckling i det snabbt förändrade medielandskapet studerar du medie och kommunikationsvetenskap. Är du mer orienterad åt att arbeta med kommunikation mot marknaden studerar du reklam och PR.

De här utbildningarna gör dig konkurrensmässig på en mängd olika områden inom medier och kommunikation.

Om intresseområdet: Ekonomi och företagande

Ekonomi och företagande har stor betydelse på alla nivåer i samhället. I företagsekonomi får du kunskap om hur företag och andra organisationer fungerar och hur de på bästa sätt kan nå sina uppsatta mål.

Vill du ha ett längre perspektiv och är intresserad av hur finanskriser uppstår eller varför vissa ekonomier har växt snabbare än andra? Då är ekonomisk historia ett ämne för dig.

Vill du studera hur människors beslut påverkar samhället, då är nationalekonomi ditt ämne.

Utbildningsansvarig institution

Företagsekonomiska institutionen