Barnteater: pedagogik, förströelse, konst
Vad är det egentligen som är unikt med barn- och ungdomsteater i Sverige? Vad tycker unga om teater och varför blir det ibland ett sådant rabalder kring "den barnförbjudna barnkulturen"? Relevanta delar av repertoaren vidrörs och områden som diskuteras är bland annat teater för de yngsta, flerspråkighet och migration.
På denna kurs närmar vi oss barn- och ungdomsteater i Sverige ur ett antal olika perspektiv, från scenkonstnärliga uttryck till idéer om barn och barndom som präglar vilka barnfigurer vi möter på teaterscenen. Teater för unga görs alltid på vuxenvärldens villkor samtidigt som det är den unga publiken som är den tänkta mottagaren. Detta gör barn- och ungdomsteater särskilt intressant att studera. På den svenska barnteaterscenen har publiken i skiftande tider mött olika barnfigurer och olika estetiska uttryck, där varje tid har haft sin uppfattning om barn och barndom.
Kursen syftar till att ge en översikt över barn- och ungdomsteater i Sverige ur ett historiskt perspektiv samt att analysera relevanta delar av den samtida repertoaren. Barnteatern kommer vidare att sättas i relation till barnkulturella uttryck i bred bemärkelse. Kursen riktar sig till dig som önskar en introduktion till barn- och ungdomsteaterteater och barnkultur. Kursen lämpar sig både för dig som vill fördjupa dig i studier om barnteater och barndom, och för dig som arbetar med barnkultur, exempelvis som kultursekreterare eller pedagog.
-
Kursupplägg
Kursansvarig lärare: Rebecca Brinch, rebecca.brinch@su.se
Lärare: Rebecca Brinch.
Kursens syfte och lärandemål
Kursen syftar till att ge en översikt över svensk barnteater i ett historiskt perspektiv samt att analysera relevanta delar av den samtida repertoaren. Barnteatern kommer vidare att sättas i relation till barnkulturella uttryck i bred bemärkelse. Efter kursen förväntas du kunna:
- redogöra för olika aspekter på och nedslag i svensk barnteaterhistoria
- analysera och tolka samtida barnteater
- reflektera över barnteater i relation till aktuella barnkulturella sammanhang
Kursens upplägg
All undervisning är nätbaserad, inga fysiska träffar.
Litteratur
Litteraturlistan finns tillgänglig på kurshemsidan senast två månader före kursstart.
Kurs-PM
Kurs-PM, Barnteater VT24 (148 Kb)
Undervisning
Undervisningen sker på distans och består av nätbaserade föreläsningar och seminarier.
Examination
Kursen examineras genom en skriftlig hemuppgift. Betygskriterier anges i examinationsuppgiften.
-
Schema
Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen. -
Kurslitteratur
Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart. -
Kursrapporter
-
Möt oss
Lärare på kursen är Rebecca Brinch, fil.dr i teatervetenskap. Hon forskar på teater och migration, med fokus på samtida scenkonst, teater för unga, barnkultur och föreställningsanalys. Just nu deltar hon i ett forskningsprojekt om migration i samtida scenkonst för unga.
-
Kontakt
Studievägledare Teatervetenskap- Besöksadress
Manne Siegbahnhusen, hus A
Rum: 201
Frescativägen 24E
- Mottagningstider
Besök efter överenskommelse
Studieadministratör Teatervetenskap- Besöksadress
Manne Siegbahnhusen, hus A
Rum: 256
Frescativägen 24E