Stockholms universitet
Go to this page on our english site

Barns och ungas vardagsarenor

Spelar det någon roll var barn och unga växer upp och lever sina vardagsliv? Vilken betydelse har bostadsområdet och staden eller landsbygdsbyn i barns och ungas vardag? Är du nyfiken på hur tid, rumslighet och plats formar barns och ungas vardagsliv och uppväxtvillkor?

Kollage_forksningsprojekt_familjers_mobilitet_Tanja_Joelsson.jpg

Kursen behandlar aktuell forskning inom det barn- och ungdomsvetenskapliga fält som fokuserar på plats och tidsrumslighet. I kursen studeras centrala rumsliga arenor i barns och ungas vardagsliv så som hemmet, bostadsområdet, skola eller operan – och andra geografiska och institutionella rum. Vi undersöker och granskar kritiskt hur barndom/ungdom föreställs, upplevs och regleras genom olika plats- och tidsspecifika praktiker och diskurser. Frågor kopplade till t.ex. mobilitet, konsumtion, medborgarskap och samhällsplanering aktualiseras. I kursen uppmärksammas särskilt hur barn och unga aktivt (om)skapar plats i sina vardagsliv, samt hur barns och ungas tidsrumsliga praktiker formas av sociala strukturer som exempelvis kön, ras/etnicitet, sexualitet och klass samt generation.

Kursen ges inom Masterprogrammet i barn- och ungdomsvetenskap och kan även ges som fristående kurs.

  • Kursupplägg

    Kursen ges under höstterminerna, på halvfart, i period C-D.

    HT24: Kursperiod 4/11-19/1 2025

    Kursbeskrivning UB14MP HT24 (341 Kb)

     

    En detaljerad studieplanering finns på din kurssajt i lärplattformen Athena, som du kommer åt när du har registrerat dig på kursen.

     

     

     

    Undervisning

    Kursen är upplagd kring föreläsningar, workshops, exkursioner och seminarier.

    Där anges också vad du behöver förbereda inför undervisningstillfällena

    exempelvis genom att läsa viss litteratur eller göra en uppgift.

    Frånvaro från obligatoriska kursmoment kan kompletteras genom en skriftlig kompletteringsuppgift.

    Kompletteringsuppgifter publiceras via din kurssajt i Athena.

    Examination

    Kursen examineras genom

    en skriftlig uppgift, som bedöms enligt en sjugradig målrelaterad betygsskala.

    en muntlig examination, som bedöms enligt en tvågradig betygskala.

    För att få godkänt slutbetyg på hela kursen krävs lägst betyget E respektive G på samtliga examinationer samt fullgjorda obligatoriska uppgifter och fullgjord obligatorisk närvaro. Betyg på hel kurs är utifrån sjugradig betyggskala (A-F).

    Information om tidpunkt för examination och omexamination finns i kursbeskrivningen.

     

    Examinator

    Examinator HT24: Tanja Joelsson

  • Schema

    Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen.

    Schema UB14MP HT24

  • Kurslitteratur

    Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart.
  • Kursrapporter

  • Kontakt

    Om du har frågor om kursens innehåll och betygsrapportering kontakta kursansvarig lärare.

    Kursansvarig: Tanja Joelsson

    E-post: tanja.joelsson@buv.su.se

    Om du har studieadministrativa frågor som rör till exempel registrering eller lärplattformen Athena kontakta kursadministratören.

    Kursadministratör: Doris Rehnström

    E-post: doris.rehnstrom@buv.su.se