Stockholms universitet
Go to this page on our english site

Undervisning i matematik för grundlärare årskurs 4–6 – KPU

Kursen ingår i Kompletterande pedagogisk utbildning för grundlärare 4-6 i matematik, NV och teknik, och ges under utbildningens första termin.

Programsida med studiegång

Kursen behandlar relevant ämnesteori och ämnesdidaktisk teori för undervisning i matematik i grundskolans årskurs 4–6, i relation till aktuell forskning i matematikdidaktik och styrdokument för grundskolan.

  • Kursupplägg

    När kursen startat används Stockholms universitets nätbaserade lärplattform Athena för kursinformation, kursuppgifter och inlämningar.

    Delkurser

    Kursen består av fyra delar:

    1. Elevperspektivet, 5 hp
      Delkursen behandlar taluppfattning och matematikdidaktik av relevans för undervisning i årskurs 4–6. Speciellt fokus läggs på tolkning och analys av elevers arbete inom taluppfattning, geometri och algebra. Didaktiskt behandlas språkets och kommunikationens roll för lärande och undervisning i matematik.
    2. Matematikens processer, 5 hp
      Delkursen behandlar matematiska objekt och processer i matematik av relevans för undervisning i årskurs 4–6. Speciellt fokus läggs på matematiska processer som leder till matematiska objekt, exemplifierat inom geometri, sannolikhet, samband och förändring. Didaktiskt behandlas hur matematiskt språk, representationer, val av uppgifter, exemplifiering och sekvensering av innehåll stödjer dessa processer för eleverna.
    3. Att ge alla tillgång till matematikens värld, 5 hp
      Delkursen behandlar matematikens roll i samhället utifrån ett inkluderande och kritiskt perspektiv relevant för undervisning i årskurs 4–6. Speciellt fokus läggs på matematikens karaktäristiska drag och epistemisk tillgänglighet inom, i huvudsak, statistik och sannolikhet och algebra. Didaktiskt behandlas tillgängliggörande undervisning genom språkutvecklande och kulturellt inkluderande arbetssätt, samt hur matematiskt språk, representationer, val av uppgifter, exemplifiering och sekvensering kan varieras för att stötta och utmana elevers matematiska utveckling.
    4. Att främja matematiskt tänkande, 5 hp
      Delkursen behandlar matematiska resonemang och argumentation utifrån såväl ämnesteori som ämnesdidaktik relevant för undervisning i årskurs 4–6. Speciellt fokus läggs på identifiering av resonemang och argumentation, modellering och problemlösning i matematik, transfer av kunskap mellan olika kontexter, samt kommunikation inom i huvudsak algebra, samband och förändring, samt taluppfattning. Didaktiskt behandlas balansen mellan undersökande och ritualistiskt arbetssätt grundat i begreppsförståelse.

    Undervisning

    Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och övningar.

    Kursen är campusbaserad men digitala inslag förekommer.

    Seminarier, övningar, samt muntliga och skriftliga redovisningar är obligatoriska inslag i kursen. Kompensering kan ske genom av examinator angiven ersättningsuppgift.

    Examination

    • Delkurs 1 examineras genom en salstentamen.
    • Delkurs 2 examineras genom en skriftlig hemtentamen.
    • Delkurs 3 examineras genom en skriftlig inlämningsuppgift i form av en essä.
    • Delkurs 4 examineras genom en skriftlig inlämningsuppgift.

    Betygskriterier UM231K gäller från VT 2024 (162 Kb)

    Examinator

    Veronica Jatko Kraft

     

  • Schema

    Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen.
  • Kurslitteratur

    Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart.
  • Kursrapporter

  • Kontakt

    Kursansvarig lärare
    Veronica Jatko Kraft, veronica.jatko-kraft@su.se

    Studievägledning
    studievagledning.did@su.se

    Utbildningsadministration
    kursadmin.did@su.se