Matematikämnets didaktik, med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 och gymnasieskolan
Kursen behandlar lärande och undervisning i matematik utifrån aktuella styrdokument för årskurs 7-9 och gymnasieskolan samt utifrån relevant forskning i matematikämnets didaktik. Kursen ges som fristående kurs.
Några centrala matematikdidaktiska teorier tas upp och diskuteras, i synnerhet i relation till eleversbegreppsbildning, men också i relation till resonemang och andra centrala aspekter av matematiklärande. Dessutom behandlas planering, organisation, bedömning och genomförande av undervisning i matematik för olika elevgrupper.
Kursen behandlar även tekniska hjälpmedel (IKT) i relation till elevers lärande.
-
Kursupplägg
När kursen startat används Stockholms universitets nätbaserade lärplattform Athena för kursinformation, kursuppgifter och inlämningar.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och gruppundervisning.
Examination
Kursen examineras genom skriftliga och muntliga redovisningar, samt ett skriftligt prov.
Examinator
-
Schema
Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen. -
Kurslitteratur
Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart. -
Kursrapporter
-
Kontakt
Kursansvarig lärare
Peter Markkanen, peter.markkanen@su.seStudievägledning
studievagledning.did@su.seUtbildningsadministration
kursadmin.did@su.se