Sociala och samhälleliga perspektiv i matematikdidaktisk och naturvetenskapsdidaktisk forskning och undervisning
Kursen ges som valbar kurs inom masterprogrammen i matematikämnets didaktik och naturvetenskapsämnenas didaktik, men kan även läsas som fristående kurs.
Kursen behandlar två centrala frågor för matematik- och naturvetenskapsdidaktik:
- Vad betyder det att matematik och naturvetenskap kan betraktas som sociala praktiker?
- Vad betyder det att lärande och undervisning i matematik och naturvetenskap är sociala praktiker?
Dessa frågor undersöks genom att fokusera på sociokulturell praxis som begrepp utvecklade inom sociala, kulturella, historiska och politiska studier inom samhällsvetenskaperna samt filosofi, och anpassade till att studera undervisning i matematik och naturvetenskap.
Programsida Masterprogram i matematikämnets didaktik - med studiegång
Programsida Masterprogram i naturvetenskapsämnenas didaktik - med studiegång
-
Kursupplägg
När kursen startat används Stockholms universitets nätbaserade lärplattform Athena för kursinformation, kursuppgifter och inlämningar.
Undervisning
Undervisningen är helt på distans, utan fysiska träffar och består av föreläsningar, seminarier och övningar.
Examination
Kursen exmineras genom skriftliga och muntliga redovisningar och opposition på andras uppgifter.
-
Schema
Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen. -
Kurslitteratur
Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart. -
Kursrapporter
-
Kontakt