Masterprogram i matematikämnets didaktik, 120 hp

Om utbildningen

Vill du fördjupa dig i frågor om undervisning, lärande och bedömning i matematik? Vill du utveckla din undervisning och din förmåga att driva forsknings- och utvecklingsprojekt på din skola? Masterprogrammet i matematikämnets didaktik riktar sig till dig som är verksam lärare i matematik eller som arbetar med undervisning och lärande inom matematik i andra sammanhang (t ex i lärarutbildning eller som matematikutvecklare). Programmet ger en god grund för fortsatta studier på forskarnivå.

Utbildningen ges på halvfart. Under utbildningens första år ingår obligatoriska kurser i matematikämnets didaktik som behandlar det matematikdidaktiska forskningsfältet, vetenskaplig teori och forskningsmetodik. Därefter läses valbara och valfria kurser. Utbildningen avslutas med ett självständigt arbete om 30-60 hp.

De fyra obligatoriska kurserna ges på distans medan utbudet av valbara kurser under utbildningen inkluderar såväl distans- som campusförlagda kurser. Vid distansstudier inom programmets obligatoriska och valbara kurser ingår upp till 4 obligatoriska träffar per 7.5 hp. Studierna är flexibla och vi försöker hjälpa till att i möjligaste mån skräddarsy utbildningen individuellt. Efter samråd med kursansvarig lärare kan möjlighet finnas att även läsa mindre delar av de valbara campusförlagda kurserna på distans. För mer information om programmets uppläggning och innehåll, se utbildningsplanen.

Om ämnet: Matematikämnets didaktik

Matematik är en viktig del av vår kultur. Matematikämnet i skolan har dubbelt syfte, dels ett allmänbildande så att elever i framtiden kan fatta välgrundade beslut i vardagslivets många valsituationer, dels att elever ges möjlighet att välja matematikintensiva utbildningar. Didaktiken behandlar frågor om undervisning, kunskapsbildning och lärande. Som exempel kan nämnas hur ett matematiskt innehåll kan kommuniceras, vilka områden som ska prioriteras och hur innehållet kan behandlas i förhållande till krav i styrdokument men också till elevers erfarenheter och intressen. Inom förskoleklassen och grundskolans tidiga år handlar matematik främst om ett utforskande av närmiljön relaterat till begreppsbildning och matematikens språk och symboler. Frågor som uppstår inom undervisning i matematik rör sig, förutom om hur undervisning kan organiseras, också om faktorer som påverkar barns och elevers lärande, såsom attityder till matematik, etnicitet, genus- och identitetsfrågor.

I kursutbudet finner du kurser som har en direkt användbarhet i undervisning och som syftar till att fördjupa professionskunskapen men också kan utgöra en grund för fördjupade studier i matematikämnets didaktik.

Om intresseområdet: Naturvetenskap och matematik

Inom naturvetenskap fördjupar du dig i hur den fysiska världen hänger samman. Här jobbar du med teori och empiri, ofta med matematiken som ett av dina kraftfullaste redskap. Vill du ägna all din kraft åt att utforska matematikens skönhet läser du det som ett eget ämne.

Som naturvetare eller matematiker blir du attraktiv på en stor arbetsmarknad som finns inom alla delar av samhället och sträcker sig från rena teknikföretag, miljö och sjukvård till forskning.