Masterprogram i naturvetenskapsämnenas didaktik, 120 hp

Om utbildningen

Vill du fördjupa dig i frågor om undervisning, lärande och bedömning i naturvetenskapliga ämnen? Vill du utveckla din undervisning och din förmåga att driva forsknings- och utvecklingsprojekt på din skola? Masterprogrammet i naturvetenskapsämnenas didaktik riktar sig till dig som är verksam lärare eller som arbetar med undervisning och lärande inom naturvetenskap i andra sammanhang (t ex i lärarutbildning, science centers eller som utvecklare inom skolorganisationer). Programmet ger en god grund för fortsatta studier på forskarnivå.

Utbildningen ges på halvfart. Under utbildningens första år ingår obligatoriska kurser i naturvetenskapsämnenas didaktik som behandlar teoretiska perspektiv på naturvetenskapligt lärande och bedömning, läroplansteoretiska studier inom naturvetenskapliga ämnen samt vetenskaplig teori och forskningsmetodik. Därefter läses valbara och valfria kurser. Utbildningen avslutas med ett självständigt arbete om 30-60 hp.

De fyra obligatoriska kurserna ges på distans medan utbudet av valbara kurser under utbildningen inkluderar såväl distans- som campusförlagda kurser. Vid distansstudier inom programmets obligatoriska och valbara kurser ingår upp till 4 obligatoriska träffar per 7.5 hp. Studierna är flexibla och vi försöker hjälpa till att i möjligaste mån skräddarsy utbildningen individuellt. Efter samråd med kursansvarig lärare kan möjlighet finnas att även läsa mindre delar av de valbara campusförlagda kurserna på distans. För mer information om programmets uppläggning och innehåll, se utbildningsplanen.

Om ämnet: Naturvetenskapsämnenas didaktik

Didaktiken behandlar frågor om undervisning, kunskapsbildning och lärande. I naturvetenskapliga ämnen är undervisningens syften att utbilda framtida naturvetare och att ge alla elever kunskaper som behövs för att fungera som aktiva samhällsmedborgare. I förskolan handlar lärarens roll främst om att kunna stimulera barns utforskande och undersökande. För lärare i naturvetenskapliga ämnen i skolan finns frågor om vilka ämnesområden som ska prioriteras och hur innehållet ska behandlas i förhållande till krav i styrdokument och till elevers intressen och förväntningar. Hur kommuniceras naturvetenskap och hur blir den användbar i andra sammanhang? De frågor som uppstår inom skolans och förskolans undervisning rör sig inte bara om undervisningens innehåll och utformning, utan även om andra faktorer som påverkar elevers lärande. Vilken roll spelar elevers attityder till ämnena, etnicitet, genus eller identitetsfrågor för undervisning och lärande i naturvetenskap?

De kurser som erbjuds har en direkt användbarhet i undervisning eller förskoleverksamhet som syftar till att fördjupa professionskunskapen och kan utgöra en grund för fördjupade studier i de naturvetenskapliga ämnenas didaktik.

Om intresseområdet: Naturvetenskap och matematik

Inom naturvetenskap fördjupar du dig i hur den fysiska världen hänger samman. Här jobbar du med teori och empiri, ofta med matematiken som ett av dina kraftfullaste redskap. Vill du ägna all din kraft åt att utforska matematikens skönhet läser du det som ett eget ämne.

Som naturvetare eller matematiker blir du attraktiv på en stor arbetsmarknad som finns inom alla delar av samhället och sträcker sig från rena teknikföretag, miljö och sjukvård till forskning.