Specialpedagogik - Förskollärarprogrammet
Kursen behandlar förskolans uppdrag att arbeta för alla barns möjligheter till delaktighet och lärande. Under kursen lär du dig om olika funktionsnedsättningar, inklusive neuropsykiatriska svårigheter. Du får också kunskaper om hur du som förskollärare utifrån barnens behov och förutsättningar kan, tillgodose specialpedagogiska behov i undervisningen i samverkan med andra. Kursen berör även vikten av förskolelärarens bemötande av barn och ansvar att stimulera till barns utveckling och lärande, i enhetlighet med nationella och internationella styrdokument. Specialpedagogiska insatser relateras till vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet samt etiska aspekter.
-
Kursupplägg
Undervisningen utgörs av föreläsningar, seminarier och grupparbeten samt projektarbete i grupp. Kursen förutsätter närvaro och kräver att studenten aktivt, redan från kursstart, deltar i de olika moment som ingår. Kursinnehållet behandlar komplexa frågor där det sällan finns enkla och givna svar. Under seminarier och arbete i grupp (studentarbetslag) ges möjligheter att utveckla den förståelse som lärandemålen förutsätter.
Undervisningen sker på olika sätt, på campus, flexibelt med hjälp av digitala resurser eller via distans. Undervisning kan förekomma på såväl svenska som engelska.
Kursen genomförs i form av:
- Föreläsningar som syftar till att både förtydliga och framförallt komplettera de teorier, begrepp och frågor som behandlas i kurslitteraturen. Föreläsningsreferenser kan med fördel göras i den individuella examinationen.
- Seminarium där kursinnehållet behandlas i relation till förskollärarens specifika uppdrag. Seminarieverksamheten ska präglas av ett klimat där varje student ges möjlighet till delaktighet och lärande.
- Grupparbetsseminarium; i studentarbetslaget behandlas främst föreläsningar och litteratur samt förberedelser inför fördjupningsuppgiften gällande funktionsvariation. Arbetet i studentarbetslag bygger på en överenskommelse gällande varje students individuella ansvar för såväl sitt eget som gruppens gemensamma lärande. Det är viktigt att varje student tar ansvar för att delta aktivt i diskussionerna, vilket förutsätter deltagande i föreläsningarna och inläst litteratur med läsfrågor.
- TAKK-undervisning, för att börja bekanta oss med TAKK -tecken som alternativ och kompletterande kommunikation.
- Läsfrågor för att komma igång med litteraturläsningen, reflektion och analys, ge grund för gruppdiskussioner och förbereda för examinationsuppgiften.
- Skönlitterär bok- för ett få ett nytt, mer personligt perspektiv från en person som beskriver sina egna erfarenheter av funktionsvariation eller av utsatthet.
- Kursvärdering sker muntligt löpande under kursen och i form av dels muntlig kursvärdering, dels skriftlig digital enkät som besvaras anonymt i slutet av kursen.
Examination
Kurskrav
De specifika kurskrav som gäller för att få godkänt slutbetyg på kursen framgår under rubriken Undervisning i kursplanen.
Obligatorisk närvaro – kompensation vid frånvaro
Kursen förutsätter närvaro. Undervisningen utgörs av föreläsningar, seminarier, övningsuppgifter samt grupparbete i form av fältarbete alternativt projektarbete. Fältarbetet alternativt projektarbetet ar obligatoriskt inslag i kursen. Närvaro på den muntliga och skriftliga gruppredovisningen i samband med examinerande seminarium är obligatoriskt. Kompensering kan ske om student missar obligatoriskt undervisningstillfälle genom ersättningsuppgift angiven av kursansvarig.
Examinationsformer
Kursen examineras genom:
- en skriftlig individuell inlämningsuppgift,
- en muntlig och skriftlig redovisning av gruppuppgift i samband med seminarium.
Examinationsdatum och omexamination
Examinationsdatum meddelas via schemat i TimeEdit. Webblänk till kursens schema finns på institutionens webbplats samt på kursplatsen i lärplattformen Athena.
Betygskriterier
Betygskriterierna meddelas vid kursstart.
Examinator
Anders Fjällhed
-
Schema
Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen. -
Kurslitteratur
Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart.Litteraturlistan uppdaterades senast inför vårterminen 2025.
-
Kursrapporter
-
Mer information
Webbregistrering
För att påbörja dina studier VT25 måste du vara registrerad på din kurs. Webbregistreringsperioden VT25 är öppen mellan 7–13 januari 2025, du registrerar dig själv genom att logga in på
OBS! Eftersom kursen ingår i ett lärarprogram kan registreringsperioden avvika från informationen längst upp på sidan.
Digitala verktyg och annan information
Samlat schema, kontohantering för ditt SU-konto, hur du ansluter till eudoram (WiFi), länkar till lärplattformen med mera hittar du på sidan:
Tillgodoräknande
Om du är antagen som student vid Stockholms universitet kan du som tidigare studerat specialpedagogik, vid Stockholms universitet eller annat lärosäte ansöka om att tillgodoräkna dina tidigare kunskaper. Information om hur du ansöker om tillgodoräknande hittas på sidan:
Studera med funktionsnedsättning
Stockholms universitet erbjuder olika stödåtgärder för dig med varaktig funktionsnedsättning. Målet är att alla studenter ska ha en möjlighet att studera på lika villkor. För tillgång till stöd måste du som student ansöka om detta hos studentavdelningen. Om du har frågor kring särskilt stöd är du välkommen att kontakta institutionens studievägledare:
För mer information:
-
Kontakt
Kursansvarig:
Om du har frågor om innehållet i och upplägget för kursen kontakta kursansvarig:
Anders Fjällhed - anders.fjallhed@specped.su.seUtbildningsadministratör:
Om du har frågor om till exempel webbregistrering, gruppindelning eller information på lärplattformen Athena kontakta utbildningsadministratör:
studentexpedition@specped.su.seStudievägledare:
För vägledande frågor om till exempel pedagogiskt stöd under studietiden eller vill diskutera studieplanering, kontakta studievägledare:
studievagledare@specped.su.se