Stockholms universitet
Go to this page on our english site

Didaktiska villkor för begreppsutveckling hos elever med intellektuell funktionsnedsättning - uppdragsutbildning

I kursen utforskas centrala analyser för begreppsutvecklande undervisning. Analyserna prövas i planering och genomförande av undervisning för elever med intellektuell funktionsnedsättning, med eller utan flerspråkighet.

Kursen belyser relationen mellan ämnesspecifikt begrepp och ämnesspecifik förmåga, begreppsanalys och analys av elevers ämnesspecifika kunnande. Även analys av alternativ och kompletterande kommunikation som redskap i begreppsutvecklande undervisning tas upp. I kursen ingår verksamhetsförlagda fältstudier (VFF). Kursen ger fördjupade didaktiska kunskaper i speciallärarens uppdrag, att med ett formativt förhållningssätt och lärandeteoretisk grund undanröja hinder och möjliggöra begreppsutveckling hos alla barn och elever med intellektuell funktionsnedsättning, med eller utan flerspråkighet.

  • Kursupplägg

    Undervisningen består av föreläsningar och workshops samt verksamhetsförlagda fältstudier (VFF). De verksamhetsförlagda fältstudierna planeras och följs upp av kurslärare och dig som deltagare och anpassas till det arbete som pågår i verksamheten. Kursen har ett flipped classroom-upplägg där du inför varje schemalagt kurstillfälle arbetar med resurser som tillgängliggörs genom digitala lärsekvenser. Slutförandet av fältstudieuppgifterna, kursens lärsekvenser och loggboksarbete är obligatoriska inslag och utgör krav för att du ska tillåtas delta i efterföljande individuell examinationen.

    Kursen ges på distans eller på campus enligt angivelse för aktuellt kurstillfälle. Undervisningen ges på svenska och engelska.

    Mer detaljerad information om kursen hittar du i kursplanen som finns länkad på denna sida. Du som är registrerad deltagare hittar även information på kursens Athena-sida.

    Studietakt

    Kursen ges inom Speciallärarprogrammet genom lärarlyftet med specialisering mot intellektuell funktionsnedsättning. Kursens studietakt kan skilja sig åt beroende på vilket år du blivit antagen.

    Examination

    Kursen examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift. De specifika kurskrav som gäller för att få godkänt slutbetyg på kursen framgår i kursplanen.

    Examinationsdatum och omexamination

    Examinationsdatum meddelas via schemat i TimeEdit. Webblänk till kursens schema finns under rubriken "Schema" nedan samt på kursens Athena-sida.

    Betygskriterier

    Betygskriterierna meddelas vid kursstart.

  • Schema

    Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen.

    VT25, 100 % studietakt:
    Länk till kursens schema i TimeEdit

  • Kurslitteratur

    Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart.
  • Mer information

    Webbregistrering

    För att påbörja dina studier HT24 måste du vara registrerad på din kurs. Webbregistreringsperioden HT24 är öppen mellan 5–11 augusti 2024, du registrerar dig själv genom att logga in på

    Ladok för studenter

    Digitala verktyg och annan information

    Samlat schema, kontohantering för ditt SU-konto, hur du ansluter till eudoram (WiFi), länkar till lärplattformen med mera hittar du på sidan:

    Digitala verktyg och tjänster

    Blanketter för anmälan om studieavbrott, ansökan om studieuppehåll, ansökan om återupptagande av studier och mycket mer hittas på sidan:

    Under utbildning

    Tillgodoräknande

    Om du är antagen som student vid Stockholms universitet kan du som tidigare studerat specialpedagogik, vid Stockholms universitet eller annat lärosäte ansöka om att tillgodoräkna dina tidigare kunskaper. Blanketen för ansökan om tillgodoräknande hittas på sidan:

    Under utbildning

    Studera med funktionsnedsättning

    Stockholms universitet erbjuder olika stödåtgärder för dig med varaktig funktionsnedsättning. Målet är att alla studenter ska ha en möjlighet att studera på lika villkor. För tillgång till stöd måste du som student ansöka om detta hos studentavdelningen. Om du har frågor kring särskilt stöd är du välkommen att kontakta institutionens studievägledare:

    studievagledare@specped.su.se

    För mer information:

    Studera med funktionsnedsättning

  • Kontakt

    Kursansvarig VT25

    Om du har frågor om innehållet i och upplägget för kursen kontakta kursansvarig lärare.

    UQ2IF1 helfart -

    Utbildningsadministration

    Om du har frågor om till exempel webbregistrering, gruppindelning eller information om lärplattformen Athena kontakta utbildningsadministratör:

    speciallarare@specped.su.se

    Studie- och karriärvägledning

    Om du behöver riktat pedagogiskt stöd under studietiden eller vill diskutera studieplanering kontakta studievägledare:

    studievagledare@specped.su.se