Stockholms universitet logo, länk till startsida
Go to this page on our english site

Speciallärarens yrkesspecifika kompetenser, specialisering mot synskada

Kursens övergripande syfte är att studenten ur ett specialpedagogiskt perspektiv ska utveckla en fördjupaddidaktisk kompetens i att i olika lärmiljöer stödja lärande hos elever med synnedsättning och blindhet (ifortsättningen används endast begreppet "synnedsättning", och däri inkluderas alla grader av synnedsättning,samt blindhet). Detta syfte motiveras av att specialläraren i sitt yrke ska kunna analysera, bedöma och stödjakunskapsutveckling för elever med synnedsättning, kunna förebygga att hinder och problem uppstår samtkunna utvärdera genomförda undervisningsinsatser.

  • Kursupplägg

    I kursen ingår verksamhetsförlagda fältstudier (VFF) i form av datainsamlingar och fältstudier. I kursenbehandlas teorier om kvalificerade samtal och rådgivning samt samtalets funktion som redskap för lärande.

    Kursen omfattar tre delkurser:

    Delkurs 1: Synnedsättning ur olika perspektiv 7.5
    Delkurs 2: Didaktiska villkor för elever med synnedsättning 15
    Delkurs 3: Bedömning av och för kunskapsutveckling 7.5

    Delkurser

    Delkurs 1. Synnedsättning ur olika perspektiv, 7,5 hp:

    • syn och synfunktion,
    • vanliga orsaker till synnedsättning förr och nu,
    • utvecklingsaspekter i relation till olika typer av synnedsättning,
    • synnedsättning med och utan ytterligare funktionsnedsättning, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter,
    • samt konsekvenser för lärande och delaktighet,
    • undervisning av elever med synnedsättning ur ett historiskt perspektiv,
    • etiska frågor och rättigheter i samhället för barn med synnedsättning.

    Delkurs 2. Didaktiska villkor för elever med synnedsättning, 15 hp:

    • lärandeteorier och pedagogisk forskning i relation till undervisning av elever med synnedsättning,
    • arbetsmetoder och didaktiska lösningar för att skapa möjligheter till lärande och delaktighet vid olika typer av synnedsättning, med eller utan ytterligare funktionsnedsättning, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter,
    • undervisning i att läsa, skriva och räkna,
    • grundläggande punktskrift,
    • IKT och studietekniska verktyg,
    • bilder och bildtolkning,
    • orientering och förflyttning, anpassning av den fysiska miljön,
    • att anpassa och utvärdera individuella insatser,
    • teorier om samtal och rådgivning samt samtalets funktion som redskap för lärande.

    Delkurs 3. Bedömning av och för kunskapsutveckling, 7,5 hp:

    • olika diagnostiserings-, observations- och kartläggningsredskap, test och bedömningsmetoder,
    • formativ bedömning som grund för pedagogisk utredning och åtgärdsprogram och som didaktisktanalysunderlag för anpassning och förändring av undervisning på individ- och gruppnivå,
    • bedömning och betygssättning.

    Undervisning

    Undervisningen organiseras genom campusförlagda föreläsningar och litteraturseminarier, skriftligagruppvisa och individuella arbeten, workshops, laborativa övningar, gruppdiskussioner via lärplattform ,verksamhetsförlagda fältstudier (VFF) i form av datainsamlingar och fältstudier samt handledning rörandefallstudier.

    För att få godkänt på delkurs 3 krävs närvaro vid obligatoriskt seminarium. Under kursens gång gesstuderande möjlighet att påverka kursens arbetssätt. För mer detaljerad information hänvisas tillkursbeskrivningen. Kursbeskrivningen finns tillgänglig senast en månad före kursstart.

    Examination

    Kurskrav

    De specifika kurskrav som gäller för att få godkänt slutbetyg på kursen framgår under rubriken Undervisning i kursplanen.

    Obligatorisk närvaro – kompensation vid frånvaro
    Deltagande i studentarbetslag är obligatoriskt. För att få godkänt på delkurs 3 krävs närvaro vid obligatoriskt seminarium.

    Examinationsformer

    Delkurs 1 examineras dels genom en muntligt och skriftligt presenterad gruppuppgift och dels genom enindividuell skriftlig examinationsuppgift.
    Delkurs 2 examineras dels genom en fältstudieuppgift genomförd individuellt eller i grupp och dels genom enindividuell skriftlig examination. Egna färdigheter i punktskrift examineras genom individuellt prov.

    Delkurs 3 examineras dels genom en individuell skriftlig uppgift och dels genom en fältstudierapport utfördsom gruppuppgift. Det senare arbetet redovisas även muntligt.

    Examinationsdatum och omexamination
    Examinationsdatum meddelas via schemat i TimeEdit. Webblänk till kursens schema finns på institutionens webbplats samt på kursplatsen i lärplattformen Athena.

    Betygskriterier
    Betygskriterierna meddelas vid kursstart.

  • Mer information

    Athena

    All kursinformation som finns på denna kurshemsida uppdateras inför varje terminsstart och är aktuell fram tills dess att kursen börjar. Efter det hittar du all information i lärplattformen Athena. För att kunna logga in där krävs det att du är både antagen och registrerad på kursen.

    Instruktioner till att arbeta i Zoom: Stödresurs Zoom (247 Kb)

    Information i samband med Covid-19

    I och med att varje institution beslutar kring sitt eget upplägg ber vi dig som student att hålla dig uppdaterad, dels genom universitetets gemensamma webbplats för Covid-19 information  samt Specialpedagogiska institutionens Covid-19 information

    Studietakt

    Lärarlyftet II med start VT21 ges på helfart (100%) under första terminen för att sedan övergå till halvfart (50%). Den totala studietiden blir 5 terminer för samtliga inriktningar.

    För studier på helfart, 40 timmar per vecka, sker schemalagd undervisning vanligtvis varje eller varannan vecka med ca 10–12 (ca. 20 dagar) campusförlagda utbildningstillfällen per termin, vanligtvis förlagda till måndagar och tisdagar. De kurser som går på halvfart innebär att du behöver kunna sätta av ca 20 timmar i veckan för egna studier.

    De kurser som går på halvfart ges på halvdistans med ca 5–6 (10–12 dagar) campusförlagda utbildningstillfällen per termin. Kurstillfällena är vanligen förlagda till torsdag och fredag under termin 2-5, medan termin 6 har ett mer varierande upplägg. Mellan dessa tillfällen arbetar du i den webbaserade lärplattformen Athena. Det innebär att du behöver ha tillgång till en dator med internetuppkoppling.

    Studieinformation

    • Digitala verktyg och tjänster 
      Samlat schema, kontohantering för ditt SU-konto, hur du ansluter till eudoram (WiFi), länkar till lärplattformen med mera: 

      Digitala verktyg och tjänster

    • Blanketter för Anmälan om studieavbrott, Ansökan om studieuppehåll, Ansökan om återupptagande av studier m.m. finns Under Utbildning.
    • Vanliga studentfrågor (FAQ)
    • Tillgodoräknande
      Om du är antagen som student vid Stockholms universitet kan du som tidigare studerat specialpedagogik, vid Stockholms universitet eller annat lärosäte ansöka om att tillgodoräkna dina tidigare kunskaper. Blanketen för ansökan om tillgodoräknande finns Under Utbildning.

    Studera med funktionsnedsättning

    Stockholms universitet erbjuder dig som har en dokumenterad varaktig funktionsnedsättning särskilt pedagogiskt stöd under studierna. För tillgång till stöd måste du som student ansöka om detta hos studentavdelningen.
    För mer information: Studera med funktionsnedsättning

    Om du har frågor kring särskilt stöd under dina studier på Specialpedagogiska institutionen är du välkommen att kontakta kontaktperson för studenter med särskilt pedagogiskt stöd.

    Kontaktperson vid institutionen: Kristina Salenstedt Linder, studievägledare.
    Telefon 08-1207 6433

    Hitta till oss

    https://www.specped.su.se/om-oss/hitta-till-oss/hitta-till-oss-1.41559

  • Kontakt

    Kursansvariglärare: Jari Linikko, jari.linikko@specped.su.se

    För frågor om denna kurs, mejla till: speciallarare@specped.su.se