Stockholms universitet
Go to this page on our english site

Möjligheter och hinder inom språk-, skriv- och läsutveckling

Kursen fördjupar speciallärares kompetens vad gäller teorier om språk-, skriv- och läsutveckling och vilka konsekvenserna blir i mötet med elever. Såväl helklassundervisning, olika anpassningar och användandet av assisterande teknik analyseras i relation till elevers varierade behov.

En- och flerspråkighet, olika läs- och skrivsvårigheter, olika funktionsnedsättningar och neuropsykiatriska svårigheter och mänskliga rättigheter behandlas. Fokus ligger på att förstå vad som kan vara utmaningar och vad som kan stötta elevers fortsatta språk-, skriv- och läsutveckling.

Kursen inkluderar verksamhetsförlagda fältstudier (VFF) som flätas in i kursen och genomförs i mötet med lärare och elever. Målet är att ge speciallärare fördjupade kunskaper för att förebygga svårigheter genom undervisningsutvecklande arbete. Strävan är att möjliggöra framgångsrik språk-, skriv- och läsutveckling för alla barn och elever.

  • Kursupplägg

    Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, arbete i studiegrupper, workshops och verksamhetsförlagda fältstudier (VFF). De verksamhetsförlagda fältstudierna planeras och följs upp av kurslärare och dig som student och anpassas till det arbete som pågår i verksamheten.

    Slutförandet av fältstudieuppgifterna inom ramen för de verksamhetsförlagda fältstudierna (VFF) är obligatoriska inslag i kursen. Muntlig redovisning av gruppuppgift är ett obligatoriskt inslag i kursen. Närvaro vid kursens examinationsseminarium är obligatoriskt

    Kursen ges på distans eller på campus enligt angivelse för aktuellt kurstillfälle. Undervisningen ges på svenska och engelska.

    Mer detaljerad information om kursen hittar du i kursplanen som finns länkad på denna sida. Du som är registrerad student hittar även information på kursens Athena-sida.

    Studietakt

    Kursen ges med 50 eller 100 procent studietakt inom Speciallärarprogrammet med specialisering mot språk-, skriv- och läsutveckling.

    Examination

    Kursen examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift och en muntlig redovisning i grupp. De specifika kurskrav som gäller för att få godkänt slutbetyg på kursen framgår i kursplanen.

    Examinationsdatum och omexamination

    Examinationsdatum meddelas via schemat i TimeEdit. Webblänk till kursens schema finns under rubriken "Schema" nedan samt på kursens Athena-sida.

    Betygskriterier

    Betygskriterierna meddelas vid kursstart.

    Examinator

    VT25, 100 % studietakt
    Dina von Bortzell-Scuch - diana.von-bortzell-szuch@su.se
    Sari Vuorenpää - sari.vuorenpaa@specped.su.se

  • Schema

    Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen.

    VT25, 100 % studietakt:
    Länk till kursens schema i TimeEdit

    HT25, 50 % studietakt:

  • Kurslitteratur

    Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart.
  • Mer information

    Webbregistrering

    För att påbörja dina studier VT25 måste du vara registrerad på din kurs. Webbregistreringsperioden VT25 är öppen mellan 7–13 januari 2025, du registrerar dig själv genom att logga in på:

    Ladok för studenter

    Digitala verktyg och annan information

    Samlat schema, kontohantering för ditt SU-konto, hur du ansluter till eudoram (WiFi), länkar till lärplattformen med mera hittar du på sidan:

    Digitala verktyg och tjänster

    Blanketter för anmälan om studieavbrott, ansökan om studieuppehåll, ansökan om återupptagande av studier och mycket mer hittas på sidan:

    Under utbildning

    Tillgodoräknande

    Om du är antagen som student vid Stockholms universitet kan du som tidigare studerat specialpedagogik, vid Stockholms universitet eller annat lärosäte ansöka om att tillgodoräkna dina tidigare kunskaper. Blanketen för ansökan om tillgodoräknande hittas på sidan:

    Under utbildning

    Studera med funktionsnedsättning

    Stockholms universitet erbjuder olika stödåtgärder för dig med varaktig funktionsnedsättning. Målet är att alla studenter ska ha en möjlighet att studera på lika villkor. För tillgång till stöd måste du som student ansöka om detta hos studentavdelningen. Om du har frågor kring särskilt stöd är du välkommen att kontakta institutionens studievägledare:

    studievagledare@specped.su.se

    För mer information:

    Studera med funktionsnedsättning

  • Kontakt

    Kursansvarig

    Om du har frågor om innehållet i och upplägget för kursen kontakta kursansvarig lärare.

    VT25, 100 % studietakt
    Dina von Bortzell-Scuch - diana.von-bortzell-szuch@su.se
    Sari Vuorenpää - sari.vuorenpaa@specped.su.se

    Utbildningsadministration

    Om du har frågor om till exempel webbregistrering, gruppindelning eller information om lärplattformen Athena kontakta utbildningsadministratör:

    speciallarare@specped.su.se

    Studie- och karriärvägledning

    Om du behöver riktat pedagogiskt stöd under studietiden eller vill diskutera studieplanering kontakta studievägledare:

    studievagledare@specped.su.se

    Specialpedagogiska institutionens kontaktsida

    Kontakt