Masterexamen i specialpedagogik, 120 hp

En masterexamen i specialpedagogik ger dig en fördjupad förståelse för centrala och aktuella samhällsfrågor. Utifrån frågor om inkludering och delaktighet tar våra kurser upp aspekter av demokrati, värdegrund och mänskliga rättigheter. Kurserna behandlar också hur olika svårigheter relaterade till funktionsnedsättningar eller socialt utanförskap kan förebyggas i policy och praktik.

Specialpedagogiska institutionen har inte något masterprogram och istället utgörs vår masterexamen av ett antal fristående kurser. Masterexamen i specialpedagogik tar du genom att läsa följande kurser:

Fristående masterkurser inom specialpedagogik

UQA001:  Masterkurs i specialpedagogik - Specialpedagogik i policy och praktik 15hp
UQA002: Masterkurs i specialpedagogik - specialpedagogikens historiska och teoretiska grund 15hp
UQA003: Vetenskapsteori och etik inom specialpedagogik, 7.5hp
UQA004: Vetenskaplig metod inom specialpedagogik, 15hp
UQA006: Självständigt arbete för masterexamen i specialpedagogik, 30hp

Kurserna ges på halvfart och läsordningen kan du till en viss del utsträckning välja själv.

För behörighet till de två avslutande kurserna Vetenskaplig metod inom specialpedagogik och Självständigt arbete, behöver du ha läst de övriga kurserna som ingår i masterexamen. 

Övriga kurser

Utöver de obligatoriska kurserna behöver du också läsa:
Valbara kurser om 15 hp med specialpedagogisk relevans. 
Valbar kurs i vetenskaplig metod på avancerad nivå om 7.5 hp. 
Helt valfria kurser om 15 hp.

Vilka kurser som godkänns med specialpedagogisk relevans avgörs av studierektor för masterexamen i specialpedagogik. 

Här hittar du information om samtliga obligatoriska kurser, som till exempel förkunskapskrav, vilka terminer vilka kurser erbjuds och kursernas upplägg. 

 

För samtliga sex kurser gäller samma grundläggande förkunskapskrav: 
Examen på grundnivå 180 hp - inklusive ett självständigt arbete om minst 15 hp och Svenska 3 och Engelska 6 eller motsvarande. 

Följande kurser har särskilda förkunskapskrav, utöver ovanstående, som framgår under respektive kursinformation nedan:
Vetenskaplig metod inom specialpedagogik 15 hp (UQA004)
Självständigt arbete 15 hp (UQA005)
Självständigt arbete 30 hp (UQA006)

 

Under kursen får du kunskap om specialpedagogikens historiska utveckling och teoretiska förhållningssätt till funktionshinder och funktionsnedsättning. Kursen undersöker betydelsen av förståelse för funktionshinder och funktionsnedsättning och vilken betydelse det har, och har haft historiskt, på såväl samhälls- som individnivå. 

Den ger dig verktyg att förstå och kritiskt granska förhållningssättet till funktionshinder och funktionsnedsättning från ett historiskt och teoretiskt perspektiv. Du kommer att få kunskap om vad det har fått för betydelse för nationell och internationell lagstiftning och policy och hur detta har påverkat människors möjlighet till stöd och att delta i samhället. 

Kursens förkunskapskrav

Examen på grundnivå 180 hp - inklusive ett självständigt arbete om minst 15 hp och Svenska 3 och Engelska 6, eller motsvarande.

Ges varje hösttermin.
Ansökningsperiod: 15 mars till 5 april.

Läs mer om kursen i utbildningskatalogen.

 

I kursen lär du dig att utifrån specialpedagogiska frågeställningar analytiskt och kritiskt granska villkor för delaktighet och lärande ur ett samhälls-, organisations-, grupp- och individperspektiv. Du får kunskap om hur policy och specialpedagogiska synsätt påverkar den specialpedagogiska praktiken. Kursens vetenskapliga grund är relevant såväl i olika former av undervisning och undervisningsrelaterad verksamhet, som i sammanhang där delaktighet och lärande för alla är centralt. 

Kursen är uppdelad på tre delkurser om 5 hp vardera varav kursens avslutande 5hp ägnas åt valbar fördjupning inom kursens teman.

Kursens förkunskapskrav

Examen på grundnivå 180 hp - inklusive ett självständigt arbete om minst 15 hp och Svenska 3 och Engelska 6, eller motsvarande.

Ges varje vårtermin.
Ansökningsperiod: 15 september till 15 oktober.
Läs mer om kursen i utbildningskatalogen

 

Kursen ger dig kunskap om vetenskapsteorins grundläggande premisser, samt huvudsakliga frågeställningar och inriktningar inom det specialpedagogiska kunskapsfältet. Du kommer fördjupa dig inom etiska premisser, rättsliga regleringar och dilemman i relation till det specialpedagogiska kunskaps- och verksamhetsfältet. I kursen kommer du kritiskt ställa forskningsetik och professionsetik i relation till varandra och i relation till teoretiska, empiriska och praktiska frågeställningar inom specialpedagogiken.

Kursens förkunskapskrav

Examen på grundnivå 180 hp - inklusive ett självständigt arbete om minst 15 hp och Svenska 3 och Engelska 6, eller motsvarande. 

Ges varje hösttermin.
Ansökningsperiod: 15 mars till 15 april.
Läs mer om kursen i utbildningskatalogen

 

Under kursen får du verktyg för att förstå den övergripande forskningsprocessen i termer av problemformulering, design och datainsamling, bearbetning och analys. Du får fördjupa dig i kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder som är relevanta för det specialpedagogiska forskningsfältet.

Kursen är uppdelad på tre delkurser om 5 hp vardera. Avslutande 5hp ägnas åt att genomföra en mindre empirisk studie med utgångspunkt i frågeställningar du är intresserad av att undersöka i ditt uppsatsarbete

Kursens grundläggande förkunskapskrav

Examen på grundnivå 180 hp - inklusive ett självständigt arbete om minst 15 hp och Svenska 3 och Engelska 6, eller motsvarande. 

Kursens särskilda förkunskapskrav

Masterkurs i specialpedagogik - specialpedagogik i policy och praktik, 15 hp
Masterkurs i specialpedagogik - specialpedagogikens historiska och teoretiska grund, 15 hp 
Vetenskapsteori och etik inom specialpedagogik 7,5 hp

Ges varje vårtermin.
Ansökningsperiod: 15 september till 15 oktober.

Läs mer om kursen i utbildningskatalogen.

 

nom ramen för kursen kommer du att formulera ett forskningsproblem, välja och applicera metod och teori, samt genomföra en undersökning. Under kursen utvecklar du dina färdigheter i vetenskapliga diskussioner och skrivande. Vid kursens slut presenterar du ditt självständiga arbete i form av en uppsats och genomför en oppositionsuppgift.

Kursens grundläggande förkunskapskrav

Examen på grundnivå 180 hp - inklusive ett självständigt arbete om minst 15 hp och Svenska 3 och Engelska 6, eller motsvarande. 

Kursens särskilda förkunskapskrav 

Vetenskaplig metod inom specialpedagogik 15 hp och Valfri metodkurs på avancerad nivå, 7.5 hp

Ges varje hösttermin.
Ansökningsperiod: 15 mars till 15 april.

Läs mer i utbildningskatalog om kurserna:
Självständigt arbete, 15 hp (UQA005)
Självständigt arbete, 30 hp (UQA006)

 

Utöver de obligatoriska kurserna ingår valbara kurser om 15 hp plus en valbar kurs i vetenskaplig metod om 7.5 hp.
Vilka kurser som godkänns som valbara beslutas av studierektor. 

Utöver det ingår helt valfria kurser om 15 hp.

Valbar kurs i metod måste vara på avancerad nivå. 
Högst 30 hp bland valbara och valfria kurser får vara på grundläggande nivå.

 

Om du jämför specialpedagogprogrammet och masterexamen är den första en yrkesexamen på avancerad nivå och inriktad på skolan. Masterexamen riktar sig däremot mot specialpedagogisk forskningsproduktion.

Läs mer om:
Specialpedogprogrammet
 

 

En masterexamen visar att du kan bedriva specialpedagogisk utveckling på vetenskaplig grund, genom att hantera vetenskaplig evidens, analysera, utreda, dra slutsatser och driva frågor inom ditt fält.

Vår master i specialpedagogik förbereder dig både för arbetsliv och fortsatt forskning.

Du kan efter din masterexamen arbeta med utredning, åtgärder och strategiskt inom kommuner, regioner och statliga myndigheter samt organisationer som arbetar med barn- och ungdomsfrågor, både nationellt och internationellt.

Du blir också behörig att söka till:
forskarutbildning inom specialpedagogik

 

Sök bland våra utbildningar