Att arbeta för jämställdhet och normkritik i universitetsutbildning

En normkritisk ansats innebär en reflexiv analys av den rådande undervisningspraxisen och de ofta osynliga värdena och normerna som färgar den. Förståelse för dessa skapar möjligheter att utmana och förändra hur vi genomför vår undervisning, ett arbete som omfattar allt från att skriva läroplan till val av kurslitteratur såväl som de exempel som används i föreläsningar och vilket kunskapsperspektiv som ges förtur.

Välkommen till en kompetensutvecklande workshop om utveckling av undervisning med Centrum för universitetslärarutbildning (CeUL). För universitetslärare vid Stockholms universitet.

Alla svenska universitet har som krav på sig att arbeta med jämställhetintegrering i utbildningen och för att kunna genomföra detta behöver man först ta ställning till vad jämställdhet ska anses vara, hur det kan genomföras och ta sig uttryck i olika kurser och program. Jämställdhet ses idag som en viktig och självklar fråga inom akademin, samtidigt som arbetet inom detta område ibland stöter på motstånd då det antingen ses som en redan existerande självklarhet eller som ett mål som ligger utanför undervisningens innehåll.

 

Om Workshopen

 I den här workshopen arbetar vi tillsammans med frågor kring hur normkritiska arbetssätt kan bidra till att utveckla och bredda vår undervisning. Normer påverkar hur vi tolkar och förhåller oss till studenter, hur vi värderar deras arbete och vem som uppmärksammas och bekräftas i seminarierummet. Workshopen tar avstamp i en analys av hur några universitetsutbildningar har svarar på UKÄ:s utvärderingar, där de själva har fått beskriva hur de arbetar med jämställdhet i det egna programmet. Med utgångspunkt i våra egna erfarenheter ska vi sedan tittar vi på vad ett normkritiskt arbetssätt kan innebära i praktiken och hur avdelningar och enskilda lärare kan arbeta systematiskt för att analysera sina egna värderingar och utveckla sin praxis.

Under workshopen ska vi:

  • Ta del av goda exempel, från att utveckla ett systematiskt arbetssätt till att arbeta med jämställhet i utbildningens innehåll och form.
  • I utgångspunkt från det egna arbetssättet funderar vi i mindre grupper hur vi med hjälp av strategier för normkritisk undervisning och lärande kan utvecklar vår pedagogiska praktik på universitetet.

Workshoppen leds av Susanne Kreitz-Sandberg, Universitetslektor, Institutionen för pedagogik och didaktik. Workshopen hålls på svenska.

Förberedelser

 

 

Anmäl dig här

Arrangör är Centrum för universitetslärarutbildning (CeUL) som har i uppdrag att verka för och stödja utveckling av undervisning vid universitetet.

Här utvecklar du ditt akademiska lärarskap inom område

Läs mer om det akademiska lärarskapets åtta dimensioner