Introduktion till Teambaserat lärande

Workshop

Datum: onsdag 16 oktober 2024

Tid: 09.00 – 12.00

Plats: Institutionen för Pedagogik och diaktik. Rum 2511

Är du intresserad av att utveckla dina studenters förmåga att samarbeta samtidigt som de får lära sig både faktakunskap och hur den tillämpas på relevanta problem för din utbildning? Här får du lära dig om en metod som har fått stor genomslagskraft inom utbildningsämnen så skilda som ekonomi, psykologi, fysik, mm.

CeUL är mycket glada att ha Greger Lindberg, mångårig lärare i Teambaserat lärande (TBL) att hålla i workshoppen som vänder sig till dig som undervisar vid Stockholms universitet och som är nyfiken på hur studenter kontinuerligt utvecklar kunskap med hjälp av olika resurser, varandra och läraren.

 

Om Teambaserat lärande

Många lärare upplever att det är svårt att engagera studenterna i ett genuint samarbete där de samarbetar för att lösa ämnesrelaterade problem. Teambaserat lärande (engelska Teambased Learning) är en metod med ursprung inom ekonomiutbildning, men som idag används inom väldigt många andra områden, och nyligen har införts på läkarprogrammet på Karolinska Institutet. Syftet är att kontinuerligt bedöma studenternas förståelse genom individuella test, som lämnas in och sedan genomförs i grupp.

Metoden är en strategi för aktivt lärande och samverkande undervisning som gör det möjligt för studenterna att följa en strukturerad process för att förbättra deras engagemang och kvaliteten på lärandet. Teambaserat lärande använder en specifik sekvens av individuella aktiviteter och gruppaktiviteter och omedelbar feedback för att engagera och motivera, där studenterna i allt högre grad håller varandra ansvariga för sina förberedelser och bidrag till diskussion. För att säkerställa att alla bidrar används en specifik strategi för att skapa grupper över tid, som också får stöd i att utvecklas till "team".

Teambaserat lärande kan användas både i en mindre del av en kurs och på en hel kurs eller program.

Läs mer om TBL, och se en film på KIs webb

 

Om workshopen

I den här workshoppen får du fördjupa dina kunskaper om Teambaserat lärande och de pedagogiska teorier som ligger till grund för olika typer av kollaborativa undervisningsformer. Workshoppen omfattar både de tre timmarna på plats samt inläsning inför workshoptillfället. Workshoppen kommer att utformas som en mindre TBL-modul vilket förutsätter att deltagarna läst in sig på det material (så kallade pre-readings) som skickas ut ca två veckor innan workshoppen.

Efter genomförd workshopp kommer deltagarna att kunna:

  • Beskriva de grundläggande principerna som fostrar aktivt lärande i små grupper.
  • Identifiera nyckelkomponenterna i en TBL-modul.
  • Beskriva värdet av att använda baklängesdesign för utformning av TBL-moduler.
  • Definiera 4S för effektiva tillämpningsövningar.

Workshopledare är Greger Lindberg, mångårig lärare i Teambaserat lärande (TBL) samt pedagogisk utvecklare, professor och överläkare vid Karolinska Institutet. Workshoppen ges på svenska

 

Förberedelser

Pre-readings, i form av fyra artiklar skickas ut ca två veckor innan workshoppen. Workshoppen förutsätter att deltagarna läst in sig på materialet, totalt ca 30 sidor.

 

Anmälan

Workshoppen vänder sig till all undervisande personal och pedagogiskt ansvariga, oavsett ämnestillhörighet, vid Stockholms universitet. Deltagande är kostnadsfritt. Antalet platser är begränsat varför vi tillämpar först till kvarn.

Anmäl dig här

Arrangör är Centrum för universitetslärarutbildning (CeUL) som har i uppdrag att verka för och stödja utveckling av undervisning vid universitetet.

Här utvecklar du ditt akademiska lärarskap inom område 5. Kursutvecklare. Du får i workshoppen kunskaper och redskap för att skapa och utveckla kurser och undervisningsformer

Läs mer om det akademiska lärarskapets åtta dimensioner